Jakie remonty czekają nas w 2016 roku? [INFOGRAFIKI]

W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych odcinków II linii metra, remonty i inwestycje tramwajowe poprawią funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Rozpoczną się nowe inwestycje drogowe, które znacznie usprawnią poruszanie się po mieście, pojawią się nowe nawierzchnie jezdni i chodników.

Fot. Urząd Miasta

Fot. Urząd Miasta

Baza danych Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym
na 2016 r. zawiera  963 remonty i inwestycje. Na kilkunastu naradach koordynacyjnych z przedstawicielami inwestorów i gestorów sieci podziemnych ustalono listę 227 inwestycji, które wymagają koordynacji pomiędzy sobą. Zostały one zgrupowane w 14 rejonów inwestycyjnych.

Największą inwestycją, która rozpocznie się w tym roku będzie budowa kolejnych odcinków II linii metra. W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską;  Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.

W kierunku wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: Szwedzka (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; Targówek (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz Trocka (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Wykonawcy zostali wybrani w przetargu – odcinek zachodni zbuduje turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (1.147.999.590,00 zł brutto); północno-wschodni firma Astaldi S.p.A. z Włoch (1.066.741.483,79 zł brutto). Oczekujemy na wydanie pozwoleń na budowę przez wojewodę mazowieckiego. Poza metrem Zarząd Transportu Miejskiego zajmie się budową przystanków i zatok autobusowych (m.in. w ul. L. Kondratowicza, ul. Jana Kazimierza) oraz pętli autobusowych (Stara Miłosna, rejon oś. Derby) oraz modernizacją I linii metra (informacja dotykowa na stacjach A7, A13 i A17, budowa dwóch dźwigów osobowych na stacji A4 Stokłosy, dodatkowe bramki na stacjach A1-A23, tablice tyflograficzne na stacjach A1-A23).

Tramwaje Warszawskie sukcesywnie modernizują swoją sieć, a podróżowanie tramwajem po mieście jest coraz bardziej komfortowe. Na ten rok tramwajarze zaplanowali dużo remontów torowych, pierwsze prace już w marcu (podajemy daty wyłączeń ruchu tramwajowego):

Fot. Urząd Miasta

Fot. Urząd Miasta

  • remont torów tramwajowych na pętli tramwajowej „Nowe Bemowo”, przebudowa platform przystankowych: 14 marca – 29 kwietnia;
  • modernizacja torów tramwajowych, trakcji elektrycznej, przystanków w ul. gen. W. Andersa odc. ul. Stawki – wjazd do wentylatorni metra Ratusz – Arsenał: 11 kwietnia – 1 lipca;
  • remont torów tramwajowych w ul. Połczyńskiej odc. Powstańców Śląskich – Pętla Cm. Wolski – tory na przejazdach, przejściach dla pieszych oraz przy peronach przystankowych oraz modernizacja torów tramwajowych na skrzyżowaniu ul. Połczyńskiej i ul. Powstańców Śląskich: 11 kwietnia – 22 maja;
  • modernizacja torów tramwajowych w al. „Solidarności” odc. ul. Jagiellońska – ul. Targowa, przebudowa sieci trakcyjnej i kabli trakcyjnych, przebudowa peronów przystankowych, przebudowa układu drogowego wraz z budową ścieżek rowerowych – wyłączenie ruchu tramwajowego w al. „Solidarności” na odcinku od ul. Jagiellońskiej do ul. Targowej planowane 30 kwietnia – 1 lipca; na odcinku od al. Jana Pawła II do ul. Targowej w terminie 4 czerwca – 1 lipca;
  • modernizacja torów tramwajowych w al. Jana Pawła II odc. ul. Elektoralna – Rondo ONZ, przebudowa przystanków wraz z przebudową układu drogowego i z budową dróg rowerowych, przebudowa infrastruktury elektroenergetycznej, oświetleniowej, sygnalizacji świetlnej, telekomunikacyjnej, trakcyjnej: 2 lipca – 2 września;
  • modernizacja torów tramwajowych na skrzyżowaniu al. Krakowskiej i ul. F. Hynka oraz na pętli tramwajowej P+R al. Krakowska (tory na przejazdach ronda, w przejściach dla pieszych oraz przy peronach przystankowych), trakcji elektrycznej, przystanków: 2 lipca – 31 lipca;
  • budowa trasy tramwajowej na Tarchomin – etap II – wyłączenie ruchu tramwajowego na pętli tramwajowej „Tarchomin Kościelny”: 1 – 14 sierpnia;
  • remont torów tramwajowych, trakcji elektrycznej, przystanków w ul. S. Starzyńskiego odc. Rondo Żaba – Rondo S. Starzyńskiego: 1 sierpnia – 14 października;
  • modernizacja torów tramwajowych w węźle rozjazdowym na skrzyżowaniu Jerozolimskich i pl. S. Starynkiewicza: 1 sierpnia – 2 września;
  • remont torów tramwajowych na pętli na pl. S. Starynkiewicza – 1 października – 27 listopada.
Fot. Urząd Miasta

Fot. Urząd Miasta

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych w tym roku odda do ruchu al. Dzieci Polskich i K. Szpotańskiego oraz tunel pod torami kolejowymi w Wawrze, nowe skrzyżowanie ulicy Chełmżyńskiej i Strażackiej, piesi będą mogli przechodzić przejściem podziemnym pod ul. Cyrulików. Rozkręci się budowa Trasy Świętokrzyskiej, rozpocznie się przebudowa ulic Marsa i Żołnierskiej. A oto czym zajmie się ZMID w 2016 r.:

  • budowa tunelu w Międzylesiu. Inwestycja obejmuje w sumie budowę trzech tuneli (dwóch przejść podziemnych i tunelu drogowego) oraz przebudowę ul. Żegańskiej i Zwoleńskiej na długości ok. 830 m. Przywrócenie ruchu na wschodniej jezdni ulic K. Szpotańskiego i Patriotów nastąpi w lipcu. W czerwcu ma zostać otwarta ul. Żegańska od ul. M. Pożaryskiego do Dworcowej, w sierpniu odcinek od ul. Dworcowej do Patriotów. Otwarcie tunelu pod linią kolejową planowane jest w listopadzie.
  • Trasa Świętokrzyska od Dworca Wschodniego do ul. Zabranieckiej, odcinek trasy o długości ok. 1300 m łączący Pragę-Północ z Targówkiem Fabrycznym. Największym zadaniem w 2016 r. jest wykonanie trzech tuneli w nasypach kolejowych, którymi trasa przebiegać będzie pomiędzy ul. Kawęczyńską a Zabraniecką. Termin zakończenia wrzesień 2017 r.
  • przejście podziemne pod ul. Cyrulików. Inwestycja polega na przedłużeniu istniejącego przejścia dla pieszych pod linią kolejową o odcinek pod ul. Cyrulików. Termin zakończenia to lipiec.
  • Dzieci Polskich od granicy dzielnic do rejonu ul. Mchów. Budowany odcinek al. Dzieci Polskich połączy dzielnice Wawer i Wesoła i umożliwi uruchomienie komunikacji autobusowej. Zakończenie robót w maju.
  • skrzyżowanie ul. Chełmżyńskiej i Strażackiej. Zakończenie robót w maju.
  • rozpoczęcie przebudowy ul. Marsa i Żołnierskiej. Podpisanie umowy planowane jest na marzec, termin realizacji to 26 miesięcy.
  • I. Gandhi od ul. rtm. W. Pileckiego do F. Płaskowickiej – rozpoczęcie budowy w drugiej połowie roku.
  • Marynarska – trwa postępowanie przetargowe na aktualizację projektu i budowę; termin realizacji: 26 miesięcy.
  • Głębocka od ul. Podwójnej do L. Berensona – rozpoczęcie budowy w drugiej połowie roku.
  • Wybrzeże Helskie – rozpoczęcie przebudowy w drugiej połowie roku.
  • Czerniakowska bis – rozpoczęcie przebudowy w drugiej połowie roku.
  • Nowolazurowa od ul. Sterniczej do Górczewskiej. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na projekt i wykonanie robót budowlanych.
  • budowa drogi rowerowej w ciągu ulic Leszno, Górczewska – rozpoczęcie budowy w drugiej połowie roku.

W tym roku na remonty i inwestycje Zarząd Dróg Miejskich przeznaczy 266 mln zł. Wizytówką ZDM są weekendowe frezowania, czyli remonty nawierzchni ulic w ciągu 54 godzin. W 2016 r. zaplanowano remonty 25 ulic o łącznej długości ok. 30 km. Lista może ulegać jeszcze niewielkim zmianom – ZDM analizuje technologię prac na każdej z ulic, co może mieć wpływ na koszt i zakres prac. Nową, równą nawierzchnię mają zyskać, m.in.: Marywilska, Z. Krasińskiego, Cyrulików, Rembielińska, al. Zjednoczenia. Na remonty chodników przewidziano 4 mln zł, remont zatok przystanków autobusowych
1 mln zł, na usuwanie barier architektonicznych 1 mln zł. Chodniki będą też remontowane przy budowie dróg dla rowerów. ZDM zmodernizuje nawierzchnię chodników np. na ul. Bartniczej, Bysławskiej, Izbickiej, Łabiszyńskiej, J. Meissnera.

Kontynuowany będzie remont wykończeniowy Mostu Łazienkowskiego, rozpocznie się budowa kładek rowerowych pod i przy Moście Łazienkowskim (zadanie dwuletnie 2016-2017). Ponadto zostanie wyremontowany: mur oporowy na Trasie WZ przy Mazowieckim Centrum Stomatologii, wiadukt łukowy przy Moście Józefa Poniatowskiego, przepust drogowy pod ul. Przekorną, przejście podziemne dla pieszych pod Al. Jerozolimskimi przy Dworcu Zachodnim z budową pochylni dla niepełnosprawnych. Remontom zostaną poddane wyeksploatowane urządzenia dźwigowe przy obiektach inżynierskich – m.in. przy kładce nad ul. Jagiellońską (PIMOT). Rozebrana zostanie kładka nad ul. Jagiellońską na wysokości ul. A. Kotsisa – w zamian powstaną naziemne przejścia. Łączny koszt remontów oraz utrzymania obiektów to 63,3 mln zł.

Kosztem ponad 6 mln zł ZDM wykona nową sygnalizację na skrzyżowaniach, m.in. al. „Solidarności” – H. Rzeszotarskiej, Wawelska – M. Skłodowskiej-Curie, Patriotów – przy SP347, A. Pawińskiego – W. Korotyńskiego, Trakt Brzeski – Fabryczna. Dodatkowo w bieżącym roku planowana jest przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskie – Emilii Plater z wytyczeniem przejść dla pieszych. Obecnie opracowywany jest projekt.

Remont oświetlenia planowany jest m.in. na ul. A. Mickiewicza (odc. pl. T.W. Wilsona – gen. J. Zajączka), al. Wilanowskiej (odc. Jana III Sobieskiego – Przyczółkowa), ul. Grochowskiej (odc. Wiatraczna – Jubilerska) i ul. Rembielińskiej. ZDM realizuje po raz pierwszy projekty w ramach budżetu partycypacyjnego. W 2016 r. jest to 57 projektów na łączną kwotę 10,7 mln zł. Za tę kwotę ZDM wybuduje nowe drogi dla rowerów, wyremontuje chodniki, utworzy parkingi czy doświetli przejścia dla pieszych.

Wodociągowcy  z Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji dokończą rozpoczętą w ubiegłym roku przebudowę magistrali wodociągowej w ul. Wawelskiej (pomiędzy ul. Wielkopolski a al. Niepodległości). Większość robót będzie prowadzona poza jezdnią, jednak w jednym z etapów będzie wymagane zajęcie pasa do skrętu w lewo z al. Niepodległości w ul. Wawelską (na wysokości GUS). Innym remontem MPWiK będzie przebudowa magistrali wodociągowej w ul. Marszałkowskiej (odc. Widok – Al. Jerozolimskie). Te prace prowadzone będą w samym sercu miasta i będą wiązały się ze zwężeniem Al. Jerozolimskich, dlatego planowane są na wakacje i koordynowane są z pracami TW przy pl. S. Starynkiewicza.

Veolia Energia Warszawa S.A. zaplanowała na ten rok m.in. przebudowę magistrali sieci ciepłowniczej przy ul. S. Banacha. Roboty będą prowadzone wykopem otwartym, w uzgodnieniu z TW w kwestii planowanej budowy trasy tramwajowej Dw. Zachodni – Wilanów. Z TW ciepłownicy uzgodnili także przebudowę sieci pod al. Krakowską na wysokości ul. P. Lipowczana oraz Lechickiej. Część tych prac zostanie wykonana w czasie wyłączenia ruchu tramwajów w al. Krakowskiej w okresie letnim.

Copyright © 2016 Warszawawpigulce.pl Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.