Nowy lepszy peron, więcej przestrzeni i integracja komunikacji. Taki będzie nowy Zachodni za pól mld. zł!
Nowa stacja Warszawa Zachodnia będzie bardziej funkcjonalna, pozbawiona barier architektonicznych i dobrze przygotowana do obsługi tysięcy pasażerów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na projekt modernizacji stacji. Przebudowa zaplanowana jest na 2019 r.
Projekt przygotuje zmiany na stacji w obszarze obsługi pasażerów oraz w zakresie technicznym i bezpieczeństwa. Uwzględnia integrację komunikacji miejskiej i kolejowej, w zakresie przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Powstanie multimodalny węzeł komunikacyjny. Linia średnicowa będzie przystosowana do zwiększonej liczby pociągów. Stworzone zostaną nowe możliwości połączeń na linii Piaseczno – Legionowo.
Na stacji przebudowane zostaną istniejące perony oraz dobudowany jeden dodatkowy. Pasażerowie będą korzystać z hali peronowej. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz zostanie połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych – ukształtowaną z myślą o wygodzie pasażerów. Przejście doświetlą świetliki umieszczone na peronach. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych. W drodze na perony pomogą przestronne windy, do których łatwo będzie wsiąść z rowerem lub wózkiem.
„Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. W kolejnych latach liczba pasażerów będzie tu wzrastać. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już przygotowują właściwą obsługę podróżnych. Warszawa Zachodnia otwiera także jedną z najważniejszych inwestycji, czyli przebudowę linii średnicowej w Warszawie. Przygotowuje ją realizowana obecnie modernizacja linii obwodowej” – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Projekt modernizacji stacji za ponad 14 mln zł wykona firma Torprojekt Sp. z .o.o. Prace nad dokumentacją zakończą się w I kwartale 2019 r. W II kwartale 2019 r. planowane są prace budowlane. Zakończenie inwestycji w IV kw. 2021 r.
Szacowany koszt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” realizowanego z udziałem środków unijnych to 500 mln zł. Wysokość dofinansowania to około 80%.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wieloletni dziennikarz IT i recenzent programów i gier komputerowych. Kocha Warszawę, książki i kino.