Przestępcy czyszczą w ten sposób konta! Znany bank ostrzega [30.07.2023]
Dostrzegasz na swoim smartfonie nieznany numer infolinii albo dostajesz SMS-a z identyfikatorem „ING” jako nadawcą? Mogłoby to wyglądać jak zwyczajna interakcja z bankiem. Niestety, może to być robota cyberprzestępców.
Złodzieje wykorzystując słabości sieci komórkowych są w stanie zasłonić prawdziwy numer, z którego dzwonią. Fałszywe wiadomości tekstowe i telefony, naśladujące kontakty z ING, mają na celu zmniejszyć Twoją ostrożność. Wiadomości mogą zawierać wprowadzające w błąd informacje lub niebezpieczne linki, a podczas rozmowy przestępcy imitują pracowników linii pomocy lub działu zabezpieczeń.
Zachowaj czujność i nie daj się oszukać, szczególnie gdy otrzymasz:
informację o niespodziewanej pożyczce lub spłacie pożyczki, telefon z komunikatem o nagłym problemie, który wymaga Twojego natychmiastowego działania i transferu na „konto awaryjne”. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zawsze lepiej się rozłączyć i zadzwonić ponownie na infolinię. Dzięki temu masz gwarancję, że rozmawiasz z prawdziwym reprezentantem banku.
Taktyki oszustów Cyberprzestępcy nieustannie wymyślają nowe metody na wyłudzenie Twoich danych i funduszy. Najczęściej wygląda to tak:
- Odbierasz połączenie od oszusta, który udaje pracownika banku – na ekranie telefonu widzisz numer infolinii banku. Przestępca snuje historię, która wzbudza Twoje zaniepokojenie i wymaga natychmiastowej reakcji – straszy Cię pożyczką, spłatą raty, mówi, że stracisz pieniądze i namawia do przelewu na nieznany rachunek. Może też wysłać Ci SMS-a, aby podbić swoją wiarygodność. Podajesz oszustowi wszystkie żądane informacje lub robisz przelew na wskazane konto – i tak pieniądze lądują u złodzieja.
- Masz wrażenie, że odbierasz telefon lub SMS-a od banku. Przestępcy wykorzystują luki w sieciach GSM i podszywają się pod renomowane instytucje, dlatego na ekranie telefonu widzisz numer infolinii lub nazwę banku. Jest to prosty sposób na kradzież, który nie wymaga nawet przejęcia danych do logowania.
- Niestety, nie mamy kontroli nad działaniem sieci telekomunikacyjnych i nie jesteśmy w stanie zapobiec podszywaniu się pod numery telefonów. Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa Bądź ostrożny i nie podejmuj decyzji pod presją czasu W razie jakichkolwiek wątpliwości, zawsze rozłącz się i skontaktuj z infolinią banku Nie dziel się swoimi danymi (zwłaszcza loginem, hasłem, numerem PESEL) ani kodami autoryzacyjnymi do bankowości elektronicznej Jeśli rozmówca sam nie podał swojego imienia i nazwiska, poproś go o to. Oszuści są niezwykle pomysłowi i ich metody działania zmieniają się z dnia na dzień. Bądź czujny i pomyśl dwa razy, zanim dokonasz przelewu. Śledź nasze aktualne komunikaty dotyczące bezpieczeństwa.

Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.
