Kolejny bank wydał ostrzeżenie! Klienci na celowniku przestępców
W swoim wpisie na portalu społecznościowym Santander Bank Polska ostrzega klientów przed dziwnymi wiadomościami, w których nadawcy podszywają się pod bliskich swoich ofiar. Jest to niebezpieczna metoda mająca na celu wyłudzenie pieniędzy
W dzisiejszej rzeczywistości musimy pamiętać, że otrzymując wiadomość nawet od bliskiej osoby, nie możemy być w stu procentach pewni, że jej nadawca nie jest podszywającym się oszustem. Przejmowanie kont w mediach społecznościowych i technologia deepfake mogą być bardzo łudząco przekonujące, zwłaszcza dla osób, które nie zdają sobie sprawy z tych metod ataków.
Próba oszustwa tego rodzaju może wiązać się z nietypową prośbą od przykładowo dziecka, rodzica, przyjaciela lub dalszego znajomego. Oszuści często wykorzystują wykradzione konto w mediach społecznościowych i wysyłają wiadomości do ostatnich rozmówców. Najczęściej proszą w takich przypadkach o szybką pożyczkę z obietnicą oddania w krótkim okresie czasu.
Często również pojawia się prośba o przelanie pieniędzy poprzez BLIK. Osoba, która w porę nie zorientuje się, może stracić duże sumy pieniędzy, a późniejsze namierzenie oszusta jest niezwykle trudne. W takich sytuacjach należy prosić o dodatkową weryfikację, na przykład za pośrednictwem rozmowy głosowej.
Należy jednak zaznaczyć, że cyberprzestępcy są w stanie preparować fałszywe nagrania i wiadomości głosowe, w których podszywają się pod niczego nie świadome ofiary. Dobrze zatem skontaktować się z daną osobą poprzez inny komunikator, lub na przykład poprzez telefon komórkowy.
Mam 28 lat i mieszkam w Warszawie od urodzenia.