Rezerwujesz nocleg na wyjazd? Uważaj, możesz paść ofiarą oszustwa
Orange alarmuje przed nową formą oszustwa internetowego, w której cyberprzestępcy podszywają się pod personel hotelowy. Ofiarami stają się osoby dokonujące rezerwacji hotelowych przez platformy do rezerwacji noclegów. Oszuści kontaktują się z klientami, wysyłając fałszywe komunikaty o rzekomej nieudanej transakcji płatniczej za pobyt, zachęcając do ponownej wpłaty środków.
Takie działania są wyjątkowo zdradliwe, ponieważ wykorzystują one oficjalne systemy rezerwacyjne znanych serwisów bookingowych, co może skłonić ofiary do uwierzenia w autentyczność wiadomości. Fałszywy alarm płatniczy wydaje się pochodzić bezpośrednio z hotelu, co dodatkowo buduje fałszywe poczucie bezpieczeństwa.
Zgodnie z informacjami portalu dobreprogramy.pl, cyberatak rozpoczyna się od manipulacji w systemie pocztowym pracowników hotelu, gdzie oszuści grożą negatywnymi recenzjami. Wysyłają oni wiadomości z załącznikami, które rzekomo zawierają dowody na złe warunki w hotelu.
Otwarcie takiego załącznika przez pracowników hotelu prowadzi do zainfekowania ich systemów komputerowych złośliwym oprogramowaniem, które umożliwia kradzież danych i ich przesyłanie do przestępców.
Wobec tego, w przypadku otrzymania podejrzanych wiadomości dotyczących płatności za rezerwację hotelową, zaleca się ostrożność i bezpośredni kontakt z hotelem, na przykład drogą telefoniczną, zamiast kierować się instrukcjami z podejrzanej wiadomości. Sprawdzenie stanu konta bankowego może również pomóc w weryfikacji, czy transakcja faktycznie nie powiodła się.

Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.