Ważny komunikat banku! Ostrzega przed fałszywymi wiadomościami

Bank Pekao ostrzega swoich klientów przed kampanią cyberprzestępców, podszywających się zarówno pod sam bank jak i pod Biuro Informacji Kredytowej (BIK). W rozsyłanych SMS-ach informują o „złożonym wniosku kredytowym”

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce

W swoim komunikacie do klientów, Bank Pekao ostrzega przed wiadomościami SMS, których treść informuje o rzekomych złożonych wnioskach kredytowych. Należy zaznaczyć, że otrzymanie takiej wiadomości nie oznacza, że oszuści weszli w posiadanie danych klienta i go zadłużyli. W przypadku wątpliwości jednak warto takie podejrzenia zweryfikować poprzez kontakt z bankiem.

Jednak w tym przypadku oszuści starają się wywołać strach u potencjalnych ofiar i tym samym wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej. Bank podaje dodatkowo, że ataki przebiegają zgodnie ze znanym schematem:

  1. Cyberprzestępcy wysyłają spreparowany SMS z komunikatem o rzekomo rozpoczętym procesie analizy wniosku kredytowego i zapowiadają kontakt bankowca,
  2. Po chwili natomiast do odbiorcy dzwoni fałszywy bankier (możliwe, że z autentycznego numeru infolinii, co jest możliwe do spreparowania),
  3. Podczas rozmowy przestępca sugeruje instalację oprogramowania do zdalnej kontroli urządzenia (na przykład AnyDesk, TeamVoewer lub Quick Support),
  4. Jeżeli ofiara da się namówić do podjęcia takich działań, umożliwi atakującemu dostęp do komputera włącznie z treściami na ekranie. W ten sposób może zaciągnąć pożyczkę lub wyczyścić konto ofiary.

W związku z tym bank podaje kilka zasad bezpieczeństwa, które pomogą nam uchronić się przed podobnymi atakami. Przede wszystkim należy nie działać pod wpływem emocji i na chłodno analizować takie sytuacje. Warto pamiętać, że oszuści często chcą wywołać u potencjalnych ofiar presję czasu. Należy również nie oddzwaniać na numer, z którego została wysłana podejrzana wiadomość oraz pod żadnym pozorem nie otwierać linków ani nie pobierać załączników zawartych w wiadomościach.

Warto również każdorazowo weryfikować tożsamość dzwoniącego, który podszywa się pod pracownika banku. Można w tym celu skorzystać z aplikacji PeoPay lub serwisu Pekao24. Nigdy nie należy również podawać osobom trzecim danych wrażliwych, w tym numer PESEL czy dane karty płatniczej. Ponadto bank informuje, że BIK nie wysyła SMS-ów, że ktoś będzie się kontaktować w sprawie kredytu.

Źródło: dobreprogarmy.pl

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl