Już nie galerie handlowe. W takich obiektach Polacy będą teraz robili zakupy
Rynek centrów handlowych w Polsce przechodzi istotne zmiany. Najnowsze dane firmy doradczej CBRE pokazują, że inwestorzy coraz częściej stawiają na parki handlowe, odchodząc od tradycyjnych galerii. Ten trend jest szczególnie widoczny w mniejszych miastach, gdzie w ostatnich miesiącach powstaje niemal cała nowa powierzchnia handlowa.
Pierwszy kwartał 2024 roku przyniósł przyrost powierzchni handlowej w Polsce o 86,5 tys. metrów kwadratowych. Co ciekawe, aż 96% tej przestrzeni powstało w formie parków handlowych. To jasno pokazuje, w jakim kierunku zmierza rynek.
Wśród nowo otwartych obiektów dominują właśnie parki. Największe z nich to OTO Park Koszalin (38 tys. m kw.), Park Handlowy Pyskowice (8 tys. m kw.) oraz Aura Park Przeworsk (ponad 6,7 tys. m kw.). Te inwestycje wyraźnie wskazują, że deweloperzy dostrzegają potencjał w tej formie handlu. Ciekawym trendem jest też rosnące zainteresowanie deweloperów mniejszymi ośrodkami miejskimi. Spośród 530,7 tys. m kw. powierzchni handlowej, która jest obecnie w budowie, niemal połowa (48%) powstaje w miastach liczących do 100 tys. mieszkańców. To pokazuje, że inwestorzy dostrzegają potencjał zakupowy także poza największymi aglomeracjami. Mniejsze miasta, do tej pory często pomijane przez duże galerie, stają się atrakcyjnym rynkiem dla parków handlowych. Łączna powierzchnia handlowa w Polsce to już ponad 14 milionów metrów kwadratowych, wliczając w to kompleksy typu convenience. Co ciekawe, ponad jedna czwarta tej przestrzeni (27%) znajduje się właśnie w małych miastach.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.