Rewolucja w PKP! Nikt nie będzie sprawdzał biletów!

Polski przewoźnik kolejowy PKP Intercity szykuje się do wprowadzenia nowatorskiego rozwiązania, które może zrewolucjonizować sposób kontroli biletów w pociągach. Firma testuje obecnie system tzw. „self-checkingu”, który pozwoli pasażerom na samodzielne potwierdzanie posiadania ważnego biletu po wejściu do pojazdu.

Fot. Warszawa w Pigułce

Nowa usługa ma na celu odciążenie konduktorów z obowiązku sprawdzania dokumentów u każdego podróżnego. Po zajęciu miejsca, pasażer będzie mógł za pomocą aplikacji mobilnej PKP Intercity dokonać odprawy i zadeklarować posiadanie biletu. System zostanie wdrożony najpierw w pociągach klasy Express Intercity Premium, czyli składach Pendolino.

Jak wyjaśnia wiceprezes PKP Intercity, Tomasz Gontarz, aplikacja mobilna przewoźnika cieszy się rosnącą popularnością i obecnie odpowiada za 11 proc. sprzedaży biletów, czyli tyle samo, co tradycyjne kasy biletowe. Łącznie za jej pośrednictwem sprzedano już 4 miliony dokumentów na przejazd.

„Self-checking” to jednak nie jedyna nowość, jaką szykuje PKP Intercity. Firma stale rozwija i aktualizuje swoją aplikację, wprowadzając nowe funkcjonalności ułatwiające podróżowanie. Wśród nich znajduje się m.in. możliwość zakupu biletów okresowych dla stałych klientów.

Według planów, wdrożenie systemu samodzielnej odprawy ma częściowo odciążyć konduktorów, których obowiązki wybiegają daleko poza kontrolę dokumentów. Rozwiązanie to będzie istotne zwłaszcza w kontekście pasażerów korzystających z tradycyjnej sprzedaży biletów, często niekorzystających z nowych technologii.

PKP Intercity na razie nie zdradza szczegółów technicznych dotyczących funkcjonowania „self-checkingu”. Nie wiadomo między innymi, w jaki sposób konduktorzy będą identyfikować pasażerów, którzy już potwierdzili ważność biletu w aplikacji.

Podobne rozwiązania funkcjonują już na kolei w niektórych krajach, np. w Niemczech, gdzie system samodzielnej odprawy po zajęciu miejsca wskazanego na bilecie jest standardem. Wdrożenie „self-checkingu” przez PKP Intercity może więc być istotnym krokiem w kierunku unowocześnienia podróży koleją w Polsce.

Jednocześnie część pasażerów ma zastrzeżenia do zmian i nowych funkcji wprowadzanych przez przewoźnika do aplikacji mobilnej. Skarżą się na problemy ze stabilnością, brak możliwości korzystania w trybie offline czy konieczność przesyłania zakupionych biletów przez komunikatory albo e-mail. Kwestie te wymagają jeszcze dopracowania, by aplikacja stała się w pełni satysfakcjonująca dla użytkowników.

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl