Ważny komunikat banku! Ostrzega przed fałszywymi wiadomościami
Bank Pekao ostrzega swoich klientów przed kampanią cyberprzestępców, podszywających się zarówno pod sam bank jak i pod Biuro Informacji Kredytowej (BIK). W rozsyłanych SMS-ach informują o „złożonym wniosku kredytowym”

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
W swoim komunikacie do klientów, Bank Pekao ostrzega przed wiadomościami SMS, których treść informuje o rzekomych złożonych wnioskach kredytowych. Należy zaznaczyć, że otrzymanie takiej wiadomości nie oznacza, że oszuści weszli w posiadanie danych klienta i go zadłużyli. W przypadku wątpliwości jednak warto takie podejrzenia zweryfikować poprzez kontakt z bankiem.
Jednak w tym przypadku oszuści starają się wywołać strach u potencjalnych ofiar i tym samym wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej. Bank podaje dodatkowo, że ataki przebiegają zgodnie ze znanym schematem:
- Cyberprzestępcy wysyłają spreparowany SMS z komunikatem o rzekomo rozpoczętym procesie analizy wniosku kredytowego i zapowiadają kontakt bankowca,
- Po chwili natomiast do odbiorcy dzwoni fałszywy bankier (możliwe, że z autentycznego numeru infolinii, co jest możliwe do spreparowania),
- Podczas rozmowy przestępca sugeruje instalację oprogramowania do zdalnej kontroli urządzenia (na przykład AnyDesk, TeamVoewer lub Quick Support),
- Jeżeli ofiara da się namówić do podjęcia takich działań, umożliwi atakującemu dostęp do komputera włącznie z treściami na ekranie. W ten sposób może zaciągnąć pożyczkę lub wyczyścić konto ofiary.
W związku z tym bank podaje kilka zasad bezpieczeństwa, które pomogą nam uchronić się przed podobnymi atakami. Przede wszystkim należy nie działać pod wpływem emocji i na chłodno analizować takie sytuacje. Warto pamiętać, że oszuści często chcą wywołać u potencjalnych ofiar presję czasu. Należy również nie oddzwaniać na numer, z którego została wysłana podejrzana wiadomość oraz pod żadnym pozorem nie otwierać linków ani nie pobierać załączników zawartych w wiadomościach.
Warto również każdorazowo weryfikować tożsamość dzwoniącego, który podszywa się pod pracownika banku. Można w tym celu skorzystać z aplikacji PeoPay lub serwisu Pekao24. Nigdy nie należy również podawać osobom trzecim danych wrażliwych, w tym numer PESEL czy dane karty płatniczej. Ponadto bank informuje, że BIK nie wysyła SMS-ów, że ktoś będzie się kontaktować w sprawie kredytu.
Źródło: dobreprogarmy.pl

Mam 28 lat i mieszkam w Warszawie od urodzenia.