Ważny komunikat Banku Pekao! Ostrzega przed groźnymi połączeniami
W swoim oficjalnym komunikacie, bank ostrzega swoich klientów i apeluje o zachowanie ostrożności. Dokładniej chodzi o niebezpieczne telefony od osób, które podszywają się za pracowników banku, którzy informują o rzekomo zaciąganym kredycie
Obecnie klienci Pekao muszą zachować czujność w przypadku odbierania połączeń nie tylko z nieznanych numerów, ale również gdy na ekranie wyświetla się powiadomienie, że dzwoni bank. Jest to sztuczka cyberprzestępców, którzy stosują techniki, umożliwiające im wyświetlanie swojego numeru w telefonie potencjalnej ofiary, jako oficjalnego numeru instytucji bankowej.
Pekao ostrzega, że oszuści podszywają się pod bankowców i pod pretekstem rozmowy o kredycie starają się wzbudzić niepokój i docelowo wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej, kod PIN, kody Blik lub numery karty płatniczej wraz z kodami CVV/CVC. W pierwszej kolejności, po odebraniu połączenia odzywa się do nas automat, który informuje o rzekomo analizowanym wniosku kredytowym lub pożyczce.
Następnie dochodzi do rozmowy z oszustem, który w celu uwiarygodnienia wysyła do ofiary w SMS-ie swoje dane. Takie działanie jest próbą podszycia się pod powiadomienia z aplikacji PeoPay, która pozwala zweryfikować pracownika w przypadku autentycznej rozmowy. Całość ma na celu wyłudzenie danych do bankowości internetowej, dzięki którym oszuści mogą wyczyścić konta swoich ofiar. Czasami też nakłaniają ofiary do przelania środków na wskazany numer konta pod pretekstem ich zabezpieczenia na „tymczasowym rachunku”.
Należy mieć na uwadze, że w wyniku wycieku danych, które zdarzają się cyklicznie, oszuści mogą dysponować naszymi danymi (np. imię i nazwisko). Bank apeluje, aby stosować się do podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa, w tym pamiętać, że bankowcy Pekao nie wysyłają klientom wizytówek w formie SMS-ów, nigdy nie proszą o przelew środków na jakikolwiek rachunek i nie żądają podawania loginu, hasła czy danych z karty płatniczej.
Natomiast jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, należy rozłączyć się z rzekomym pracownikiem banku, a następnie zadzwonić na oficjalny numer infolinii oraz opisać całą sytuację.
Mam 28 lat i mieszkam w Warszawie od urodzenia.