Wyglądają niepozornie, jednak poprawiają bezpieczeństwo. Testowane w pięciu dzielnicach

W Warszawie jest coraz więcej doświetlonych przejść dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo mieszkańców. W takich Bezpiecznych Punktach Oświetleniowych wykorzystano specjalne latarnie ze wzmocnionym słupem i oprawą oświetleniową

Fot. Łukasz / Warszawa w Pigułce

Pomimo iż Bezpieczne Punkty Oświetleniowe pozornie nie różnią się niczym szczególnym od tradycyjnych latarni, to są one znacznie wytrzymalsze. Jak wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich, jeżeli pojazd uderzy w taką latarnię, to skutki zderzenia będą mniejsze lub nawet znikome. Jest to szczególnie ważne w kontekście niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów. Z tego powodu oświetlają one przejścia dla pieszych.

Drogowcy podają, że jest to pierwsze takie rozwiązanie na rynku oświetlenia. Bezpieczne Punkty Oświetleniowe zawierają aż pięć nowych rozwiązań konstrukcyjnych, a ich „magia tkwi w specjalnych słupach i oprawach oświetleniowych”. Wszystko dzięki kilkustopniowemu mechanizmowi tłumienia sił mechanicznych, powstających w momencie uderzenia.

Taka innowacja testowana jest w siedmiu lokalizacjach, zjadających się w pięciu warszawskich dzielnicach:

  1. na przystanku „Nowiny”01 przy ulicy Płochocińskiej na Białołęce,
  2. na Wałbrzyskiej 6/12 na Mokotowie,
  3. na przystanku „Las” przy ulicy Marsa w Rembertowie,
  4. na ulicy Marsa 110 w Rembertowie,
  5. na Chełmżyńskiej 211 w Rembertowie,
  6. na przejściu na ulicy Łazienkowskiej przy Torwarze w Śródmieściu
  7. przy ulicy Zabranieckiej 4 na Targówku.

Drogowcy zaznaczają jednak, że to nie latarnie są przyczyną wypadków, a błędy popełniane przez ludzi. Szczęśliwie wypadków na stołecznych drogach jest coraz mniej. W zeszłym roku zginęło na nich 11 pieszych. Dla porównania, w 2022 roku zginęło 5 osób więcej, a w 2011 aż 45 osób więcej. Wyjaśnili, że niska liczba ofiar to zasługa zarówno lepszych przepisów, przewidujących większe kary i większą odpowiedzialność kierowców, ale także stale rozwijanej infrastruktury drogowej.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl