Zakaz używania telefonów komórkowych obowiązuje w szkole. Dotyczy to zarówno uczniów, jak i nauczycieli!
W niektórych polskich szkołach obserwuje się wprowadzenie do regulaminu zakazu posiadania lub korzystania z telefonów komórkowych na terenie placówki. Zaskakująco, w jednej z takich szkół zasady te mają zastosowanie również do nauczycieli.
Debata na temat obecności telefonów w placówkach oświatowych jest tematem dyskusji na całym świecie. Ostatnio, były minister edukacji Przemysław Czarnek, podjął tę kwestię, stwierdzając, że nie można zakazywać noszenia telefonów, ponieważ wymagałoby to zmiany w prawie. Mimo to, zasugerował on, że szkoły mogą wprowadzić taki zakaz, włączając odpowiednie postanowienia do swojego statutu.
Pierwsze placówki już zdecydowały się na taki krok. Na przykład, w Szkole Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, to rodzice zainicjowali wprowadzenie zakazu, który ma obowiązywać od nowego semestru i dotyczyć zarówno uczniów, jak i prawdopodobnie nauczycieli. Inne szkoły, jak Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie i Szkoła Podstawowa nr 11 w Gdyni, również zdecydowały się na wprowadzenie podobnych regulacji. W Warszawie również znaleziono szkoły stosujące zakaz, choć, jak zauważają nauczyciele, jest on często traktowany w sposób umowny – telefony są zakazane podczas lekcji, ale uczniowie korzystają z nich w czasie przerw.
Poparcie dla zakazu często wynika z przekonania, że smartfony odciągają uwagę uczniów, negatywnie wpływając na ich zdolność koncentracji. Używanie telefonów podczas przerw może też obniżać efektywność nauki w dalszej części dnia. Istnieje porównanie uzależnienia od telefonów do uzależnienia od substancji psychoaktywnych.
Jednakże, przeciwnicy zakazu wskazują, że obecne przepisy prawa oświatowego nie pozwalają na całkowite ograniczenie dostępu uczniów do ich prywatnych telefonów i podkreślają, że program nauczania zawiera cele związane z rozwojem umiejętności cyfrowych, których realizacja byłaby utrudniona przez zakaz korzystania z telefonów. W tej chwili, pomimo wprowadzenia zakazu do statutów, jego status prawny pozostaje niejasny, co nadaje mu charakter bardziej umowny niż formalny.’
Telefony komórkowe w szkole mogą mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty. Poniżej przedstawiam podział na wady i zalety ich obecności w środowisku szkolnym.
Wady telefony komórkowych w szkole:
- Rozpraszanie uwagi: Smartfony mogą odwracać uwagę uczniów od lekcji, co wpływa na spadek koncentracji i efektywności nauki.
- Cyberprzemoc: Ułatwiają szerzenie się cyberprzemocy wśród uczniów, co może prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych i społecznych.
- Nieuczciwe zachowania: Ułatwiają ściąganie na testach i egzaminach, co podważa uczciwość oceniania i nauki.
- Uzależnienie: Nadmierne korzystanie z telefonów może prowadzić do uzależnienia od mediów społecznościowych i gier, co negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne uczniów.
- Zmniejszenie aktywności fizycznej: Uczniowie mogą spędzać przerwy na używaniu telefonów zamiast na aktywności fizycznej lub bezpośredniej interakcji z rówieśnikami.
- Naruszenie prywatności: Ryzyko nieautoryzowanego udostępniania zdjęć i informacji osobistych wśród uczniów.
Zalety telefony komórkowych w szkole:
- Dostęp do informacji: Umożliwiają szybki dostęp do informacji i zasobów edukacyjnych, co może wspierać proces nauki.
- Narzędzia edukacyjne: Mogą służyć jako narzędzia wspomagające naukę poprzez aplikacje edukacyjne, słowniki czy kalkulatory.
- Bezpieczeństwo: Ułatwiają kontakt z rodzicami w sytuacjach awaryjnych lub nieprzewidzianych, zwiększając poczucie bezpieczeństwa.
- Rozwój umiejętności cyfrowych: Pomagają w rozwijaniu umiejętności cyfrowych, które są ważne w dzisiejszym świecie pracy i życia codziennego.
- Wspieranie samodzielności: Uczą odpowiedzialnego korzystania z technologii i zarządzania czasem, gdy są używane w sposób kontrolowany.
- Współpraca i komunikacja: Ułatwiają współpracę między uczniami na projektach grupowych oraz komunikację z nauczycielami.
Aby maksymalnie wykorzystać potencjał telefony komórkowych w szkole przy minimalizacji negatywnych skutków, szkoły często wprowadzają zasady korzystania z nich, które promują odpowiedzialne i celowe ich używanie.

Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.