Masz dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Zawalcz o jego prawa!
W weekend na naszym fanpage opublikowaliśmy pytanie do rodziców dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego odbywających naukę w szkołach publicznych w Warszawie czy otrzymali oni informację o planowanej redukcji liczby godzin nauczycieli wspomagających oraz zmian w sposobie prowadzenia zajęć z dziećmi. Z odpowiedzi wynika, że często rodzice nie wiedzą, jakie prawa mają ich dzieci. Zatem przeanalizujmy temat.
Zgodnie z ty, co napisała w 2018 roku minister Anna Zalewska:
„Wszystkie dzieci, również te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mają możliwość realizowania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole. Uczniowie z niepełnosprawnościami mają mieć zapewnione zajęcia organizowane z klasą, indywidualnie lub w małej grupie” – napisała w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych Anna Zalewska, ówczesna minister edukacji.
Zgodnie z art. 68 ust.1. (Prawo oświatowe) Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:
• 5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki;
• 10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia
Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na:
niepełnosprawność:
• niesłyszące,
• słabosłyszące,
• niewidome,
• słabowidzące,
• z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
U uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, autyzmem, zespołem Aspergera w szkołach ogólnodostępnych
Dyrektor jest zobowiązany zatrudnić dodatkowo, uwzględniając realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów
niepełnosprawnych lub specjalistów lub • asystenta nauczyciela (klasy I–III szkoły podstawowej) lub
• pomoc nauczyciela.
Jeśli Wasze dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jego wypełnienie należy do obowiązków dyrektora. Jeśli dyrektor odmawia, rodzice lub opiekunowie mogą napisać skargę do kuratorium i kopię do wiadomości organu prowadzącego np. władz samorządowych.

Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.