Uwaga! Oszuści rozsyłają fałszywe wiadomości podszywając się pod bank
Alarmujące wieści docierają do nas z różnych stron kraju: oszuści po raz kolejny rozsyłają fałszywe e-maile, podszywając się pod instytucje bankowe i wprowadzają w błąd niczego nieświadomych klientów – pisze Santander – Wiadomości te informują o rzekomych wezwaniach do zapłaty, a otwieranie ich załączników może wiązać się z ryzykiem zainfekowania komputera złośliwym oprogramowaniem, mającym na celu wyłudzenie loginu oraz hasła do konta bankowego.
Przykładowa Wiadomość: Uważaj na Pułapki!
Wyobraźmy sobie, że w naszej skrzynce odbiorczej pojawia się e-mail z przerażającym tytułem „Wezwanie do zapłaty!”. Wiadomość wydaje się pochodzić od naszego banku i niestety, wielu może ulec panice i kliknąć w załącznik lub link, bez głębszego zastanowienia. I właśnie tego pragną oszuści.
Ochrona Twoich Danych to Priorytet: Jak się Chronić?
1. Nie Klikaj Bez Zastanowienia
Nie otwieraj linków i załączników od nieznanych nadawców oraz tych, które budzą Twoje podejrzenia.
2. Zweryfikuj Źródło
Upewnij się, że strona, na której wpisujesz swoje dane do logowania, jest prawdziwa. Dla przykładu, prawidłowy adres dla banku Santander to santander.pl oraz centrum24.pl.
3. Skontaktuj się z Bankiem
W sytuacji, gdy jesteś ofiarą ataku czy też masz jakiekolwiek wątpliwości, natychmiast skontaktuj się z bankiem – zadzwoń lub napisz.
4. Aplikuj Zasady Bezpieczeństwa
Kilka podstawowych zasad może Cię uchronić przed większością prób oszustwa:
- Zastanów się, zanim klikniesz lub odpowiesz.
- Chroń swoje hasła.
- Dbaj o bezpieczeństwo swojego sprzętu i informacji.
- Zachowuj dyskrecję w sieci oraz miejscach publicznych.
- Jeśli coś jest nie tak — zgłoś to!
Złodzieje w Sieci Nie Śpią
Fałszywe komunikaty są coraz bardziej przemyślane i często ciężko jest je odróżnić od prawdziwych wiadomości. Oszuści przejmują nawet logotypy i sygnatury banków, aby wydawać się jak najbardziej wiarygodni.
Dlatego też niezmiernie ważne jest, abyśmy wszyscy pozostali czujni i nie pozwolili się zaskoczyć złodziejom w sieci. Przestrzegajmy zasad bezpieczeństwa i edukujmy bliskich na temat potencjalnych zagrożeń. W erze cyfrowej, nasze dane są tak samo cenne jak nasze oszczędności w realnym banku. Oszczędzajmy wiec zdrowe nerwy sobie i naszym bliskim – bądźmy czujni!
Pamiętaj, że bank nigdy nie prosi o podanie hasła lub loginu przez e-mail czy telefon. Jeśli coś budzi Twoje podejrzenia, nie wahaj się zgłosić tego swojej placówce bankowej. Bezpieczeństwo finansowe zaczyna się od nas samych!
Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.