UOKiK reaguje. Market będzie zwracał pieniądze
W działaniach mających na celu ochronę dostawców produktów rolno-spożywczych, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, zobowiązał spółkę SCA PR Polska, zarządzającą zakupami dla sieci Intermarche, do zakończenia praktyk uznanych za nieuczciwe. Postępowanie wykazało, że spółka ta stosowała metody rabatowania niezgodne z wcześniej ustalonymi warunkami, czego efektem była niepewność dostawców co do warunków finansowych oraz niesprawiedliwe zmniejszanie ich dochodów.
UOKiK stwierdził, że Intermarche ustalało warunki rabatów już po rozpoczęciu roku obrotowego, wymuszając ich stosowanie wstecznie, co było niezgodne z dobrymi praktykami rynkowymi. W rezultacie, SCA PR Polska będzie musiała zmienić obecne umowy i zwrócić dostawcom niesłusznie pobrane rabaty wraz z odsetkami.
Zmiany dotyczą także przyszłych umów na rok 2023, gdzie warunki rabatowe będą ustalane w sposób transparentny od początku współpracy. To kolejny krok w szerszym działaniu UOKiK, mającym na celu zwalczanie nieuczciwych praktyk dużych sieci handlowych wobec mniejszych dostawców, gdzie wcześniej podjęto działania przeciwko innym czołowym graczom na rynku jak Biedronka czy Eurocash.
Wydana decyzja to nie jedyne działanie Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego dotyczące rabatów i opłat w relacjach sieci handlowe – dostawcy. Przykładowo w 2020 r. została wydana decyzja dotycząca Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka. Spółka narzucała swoim kontrahentom nieuczciwe rabaty. W 2021 r. Prezes UOKiK wydał decyzje dotyczącą Eurocash. Przedsiębiorca pobierał od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. W tym samym roku wydana została decyzja w sprawie praktyk Kaufland Polska Markety. Spółka wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży.
W 2021 r. i 2022 r. UOKiK opublikował również dwa raporty, które m.in. wskazywały, jakie praktyki sieci handlowych mogą być uznane za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Pierwszy z raportów opisywał rabaty stosowane przez sieci handlowe. Drugi dotyczył opłat okołosprzedażowych, pobieranych za wykonywanie na rzecz dostawców świadczeń związanych z procesem sprzedaży towarów. Obecnie w toku są m.in. postepowania dotyczące opłat logistycznych pobieranych przez Carrefour Polska i Auchan Polska.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.