Jak oraz kiedy zastrzec lub zablokować kartę płatniczą? Oto najważniejsze informacje
Wielu z nas miało przynajmniej raz w życiu nieprzyjemny moment, w którym zauważyliśmy brak karty płatniczej w portfelu. Niezależnie od tego czy została ona skradziona czy ją zgubiliśmy, warto w takich sytuacjach zabezpieczyć się przed nieprzyjemnymi konsekwencjami. Szybkie powiadomienie banku oraz zastrzeżenie karty może nas przed nimi uchronić
W przypadku zagubienia karty nie zawsze możemy liczyć na uczciwość znalazcy, bowiem może on dokonywać za jej pomocą niewielkich płatności zbliżeniowych, niewymagających podania kodu PIN. Podobnie ma się sprawa, gdy karta zostanie nam skradziona.
Wówczas mamy do dyspozycji dwa wyjścia – zastrzeżenie a zablokowanie karty. Zastrzeżenie jest nieodwracalne i powinniśmy je wykonać w sytuacji, gdy mamy pewność, że karta została definitywnie zgubiona lub skradziona, natomiast jej zablokowanie ma charakter czasowy. W przypadku odnalezienia karty możemy ją wtedy po prostu odblokować.
Proces zastrzeżenia lub zablokowania karty może minimalnie różnić się w zależności od danego banku. Zazwyczaj wystarczy zalogować się do serwisu transakcyjnego lub aplikacji mobilnej, gdzie możemy zobaczyć karty przypisane do danego konta bankowego. Wówczas należy wybrać swoją kartę i w zależności od sytuacji zdecydować o jej zastrzeżeniu lub zablokowaniu.
Należy jednak pamiętać, że po zastrzeżeniu karty trzeba złożyć wniosek o wydanie nowej, a podczas czasu oczekiwania możemy realizować płatności za pomocą Blika. Oczywiście zastrzec lub zablokować kartę możemy również dzwoniąc na infolinię lub osobiście udając się do punktu naszego banku.
Mam 28 lat i mieszkam w Warszawie od urodzenia.