Pracownik IT lotniska Chopina miał zgrywać wrażliwe dane! Powiadomiono służby
Na lotnisku Chopina w Warszawie doszło do incydentu z udziałem pracownika działu IT, który został przyłapany na kopiowaniu wrażliwych danych na zewnętrzny, szyfrowany twardy dysk. Jak poinformował dziennikarz śledczy Radia ZET, Mariusz Gierszewski, Polskie Porty Lotnicze natychmiast powiadomiły o sprawie Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), która zajmuje się dalszymi czynnościami wyjaśniającymi.
Reakcja Lotniska Chopina
Rzeczniczka prasowa Lotniska Chopina, Anna Dermont, zapewniła, że kwestie cyberbezpieczeństwa są traktowane przez zarządzających z najwyższą powagą. Właśnie dzięki wielopoziomowym systemom zabezpieczeń oraz rozbudowanym procedurom udało się wykryć i zneutralizować potencjalne zagrożenie. Pracownik, który dokonywał nieautoryzowanego kopiowania danych, został natychmiast zwolniony z pracy, a incydent zgłoszono do odpowiednich służb.
„Lotnisko Chopina nie ma dostępu do baz danych pasażerów linii lotniczych, dlatego nie istnieje ryzyko ich rozpowszechnienia. W przypadku opisanym przez Radio ZET, nasze służby wewnętrzne zadziałały zgodnie z rozbudowanymi procedurami cyberbezpieczeństwa – wykryły i udaremniły nieautoryzowane działania związane z kopiowaniem danych na zewnętrzny nośnik przez jednego z pracowników działu IT. Pracownik został natychmiast zwolniony z pracy. Zgodnie z naszym wewnętrznym regulaminem, kazdy tego typu przypadek zgłoszamy do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która prowadzi dalsze czynności wyjaśniające.
– zarządzający Lotniskiem Chopina traktuje kwestie cyberbezpieczeństwa z najwyższą powagą, jako jeden ze swoich priorytetów. Obowiązujące wielopoziomowe systemy zabezpieczenia oraz wdrożone procedury mają zapobiegać takim sytuacjom i tak, jak to miało miejsce w tym przypadku identyfikować i przeciwdziałać zagrożeniom – Anna Dermont Rzecznik PPL i Lotniska Chopina” – czytamy w oświadczeniu lotniska.
‼️ Lotnisko Chopina nie ma dostępu do baz danych pasażerów linii lotniczych, dlatego nie istnieje ryzyko ich rozpowszechnienia.
W przypadku opisanym przez Radio ZET, nasze służby wewnętrzne zadziałały zgodnie z rozbudowanymi procedurami cyberbezpieczeństwa – wykryły i…
— Chopin Airport, WAW (@ChopinAirport) December 13, 2024
Brak ryzyka dla danych pasażerów
W oficjalnym komunikacie opublikowanym na Twitterze przez Lotnisko Chopina podkreślono, że port lotniczy nie posiada dostępu do baz danych pasażerów linii lotniczych. W związku z tym nie ma ryzyka, że informacje dotyczące podróżujących mogły zostać ujawnione lub rozpowszechnione.
Współpraca z ABW
Zgodnie z procedurami obowiązującymi na lotnisku, każdy incydent dotyczący potencjalnego naruszenia zasad cyberbezpieczeństwa jest zgłaszany do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. ABW prowadzi obecnie dochodzenie mające na celu ustalenie zakresu kopiowanych danych oraz motywacji sprawcy.
Procedury zapobiegawcze
Polskie Porty Lotnicze zapewniają, że stosowane na lotnisku procedury i systemy zabezpieczeń mają na celu szybkie identyfikowanie i neutralizowanie zagrożeń. Przypadek ten potwierdza skuteczność działań prewencyjnych, dzięki którym udało się uniknąć potencjalnych szkód.
Incydent z pracownikiem IT na lotnisku Chopina jest dowodem na to, że cyberbezpieczeństwo w instytucjach publicznych i krytycznych obiektach infrastruktury musi być traktowane priorytetowo. Szybka reakcja wewnętrznych służb oraz współpraca z ABW pokazują, że wdrożone systemy zabezpieczeń skutecznie chronią przed zagrożeniami.
Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.