Dofinansowanie do 40 tys. zł. Zobacz, co trzeba zrobić, by je otrzymać
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza przełomowy program Mój elektryk 2.0, który ma szansę radykalnie zmienić oblicze polskiej motoryzacji. Z budżetem sięgającym 1,6 miliarda złotych, program zakłada wsparcie zakupu 40 tysięcy pojazdów bezemisyjnych, oferując indywidualnym nabywcom dofinansowanie nawet do 40 tysięcy złotych.
![](https://static.warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2024/06/Pieniadze-zlotowki-wazne.jpg)
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Ta bezprecedensowa inicjatywa łączy w sobie kilka elementów wsparcia, w tym podstawową dopłatę w wysokości 18750 złotych, bonus za złomowanie starego pojazdu w kwocie 10000 złotych oraz dodatkowe wsparcie dla osób o niższych dochodach. Przedsiębiorcy mogą liczyć na dotacje do 30 tysięcy złotych, z możliwością wykorzystania środków na opłatę wstępną w leasingu.
Program może wywołać znaczące skutki społeczne, przede wszystkim przyczyniając się do demokratyzacji dostępu do pojazdów elektrycznych. Wysokie dofinansowanie, szczególnie dla osób o niższych dochodach, może sprawić, że samochody elektryczne przestaną być postrzegane jako luksus dostępny tylko dla najbogatszych.
Dodatkowa premia za złomowanie starych pojazdów może przyspieszyć wymianę floty na bardziej ekologiczną, co bezpośrednio przełoży się na poprawę jakości powietrza w miastach. Szczególnie istotny może być wpływ programu na sektor małych i średnich przedsiębiorstw, dla których dotacje do leasingu mogą stanowić impuls do modernizacji floty firmowej.
W szerszej perspektywie, program może wywołać głębokie zmiany w świadomości społecznej dotyczącej mobilności i ochrony środowiska. Masowe przechodzenie na pojazdy elektryczne może prowadzić do rozwoju infrastruktury ładowania, tworzenia nowych miejsc pracy w sektorze elektromobilności oraz zmiany wzorców konsumpcji energii. Jednocześnie może to wpłynąć na reorganizację przestrzeni miejskiej, wymuszając adaptację parkingów i stacji benzynowych do nowych potrzeb.
Program może również stać się katalizatorem zmian w lokalnych społecznościach, zachęcając do tworzenia spółdzielni energetycznych czy inicjatyw car-sharingu opartych na pojazdach elektrycznych. Kluczowe będzie jednak tempo rozwoju infrastruktury ładowania, które musi nadążyć za rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych na polskich drogach.
![](https://static.warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2023/09/13043210_1316196355060883_8374095282724037441_n.jpg)
Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.