Ogromne zmiany w szkołach od przyszłego roku. Uczniowie mają się uczyć o tym niemal na każdym przedmiocie
Od września 2026 roku uczniowie będą uczyć się o zmianach klimatu na większości przedmiotów szkolnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wpleść elementy edukacji klimatycznej w program nauczania przyrody, biologii, geografii, a nawet języka polskiego.

Fot. Warszawa w Pigułce
Klimat na każdej lekcji
Edukacja klimatyczna stanie się częścią nowej podstawy programowej, która wejdzie w życie w 2026 roku. Ministerstwo powołało już zespół 36 ekspertów, którzy pracują nad zmianami.
„Naszym obowiązkiem jest przygotowanie uczniów do życia w zmieniającym się świecie” – wyjaśnia wiceminister edukacji Joanna Mucha. „Zagadnienie to ma się pojawiać na każdym przedmiocie”.
Według Muchy, edukacja klimatyczno-środowiskowa ma być holistyczna, interdyscyplinarna i ponadprzedmiotowa, a jednocześnie dostosowana do lokalnych warunków. Ma przygotować młodych ludzi do funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy, gdzie „zielone kompetencje” będą kluczowe.
Przyroda najlepszym nośnikiem wiedzy o klimacie
Katarzyna Lubnauer, również wiceminister edukacji, tłumaczy, że treści związane z klimatem już teraz pojawiają się w wielu przedmiotach, ale w przyszłości będzie ich więcej i zostaną lepiej usystematyzowane.
„Najlepszym przedmiotem, na którym można w sposób spójny opowiadać o edukacji klimatycznej, jest przyroda. Dlatego, że to jest program, który integruje kilka przedmiotów w sobie – biologię, fizykę, chemię, geografię. Więc całościowo możemy opowiadać o zjawiskach klimatycznych” – podkreśla Lubnauer.
Eksperci z różnych dziedzin pracują nad zmianami
W skład zespołu pracującego nad nową podstawą programową wchodzi 36 specjalistów, wśród których znaleźli się:
- przedstawiciele organizacji pozarządowych
- naukowcy i nauczyciele akademiccy
- nauczyciele szkolni
- popularyzatorzy nauki
- aktywiści i edukatorzy ekologiczni
Wśród ekspertów można wymienić prof. Szymona Malinowskiego, Piotra Siergieja z Polskiego Alarmu Smogowego, Mirosława Proppe z WWF Polska czy aktywistkę Dominikę Lasotę. W zespole pracują również trzy nauczycielki.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Zgodnie z planem MEN, nowa podstawa programowa zacznie obowiązywać od 1 września 2026 roku w klasach I i IV szkół podstawowych oraz w przedszkolach. Rok później, od 1 września 2027 roku, trafi do szkół ponadpodstawowych.
Na pytanie o liczbę godzin, które zostaną poświęcone edukacji klimatycznej, ministerstwo odpowiada, że trudno to obecnie określić, ponieważ elementy te będą wplatane w program nauczania różnych przedmiotów.
Zmiany będą wymagały przeszkolenia nauczycieli, którzy będą musieli włączyć nowe treści do swoich lekcji. Resort zapowiada organizację szkoleń, ale na razie skupia się na przygotowaniu założeń nowej podstawy programowej.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.