Apel do klientów polskiego banku! Jak bronić się przed fałszywymi wiadomościami?
Cyberprzestępcy często podszywają się pod wszelakie instytucje, w tym banki. Obecnie trwa kampania, w której wykorzystując wizerunek PKO BP rozsyłają fałszywe maile do potencjalnych ofiar. Te mają oczywiście na celu wyłudzenie danych i środków z kont bankowych odbiorców
PKO BP w swoim komunikacie ostrzega klientów przed trwającą kampanią phishingową. W niej, przestępcy podszywają się pod bank i rozsyłają spreparowane wiadomości e-mail. Informują w nich o zawartym w załączniku wyciągu z konta za podany okres. Oczywiście takie wiadomości nie są wysyłane przez autentyczne banki, dlatego trzeba mieć się na baczności.
Jeżeli jednak potencjalna ofiara uwierzy, że ma do czynienia z prawdziwą wiadomością banku, może liczyć się ze sporymi konsekwencjami. Do wiadomości dołączone jest archiwum RAR, w którym zawarto wykonywalny plik EXE ze złośliwym oprogramowaniem, który ma za zadanie wykradanie danych z urządzenia odbiorcy. To z kolei umożliwia oszustom włamanie na konto bankowe lub przejęcie innych ważnych informacji.
Bank apeluje zatem, aby osoby, które otrzymały podobne wiadomości, pod żadnym pozorem nie pobierali nieznanych załączników, gdyż te mogą zainfekować komputer lub smartfon. Należy pamiętać również o innych formach oszustw, takich jak fałszywe SMS-y lub spreparowane reklamy. Najczęściej zawierają one linki prowadzące do spreparowanych stron, gdzie odbiorca manipulowany jest do podania swoich danych wrażliwych. Każdorazowo należy dokładnie sprawdzać takie wiadomości, nie działać pod presją czasu czy silnych emocji oraz wszelkie wątpliwości weryfikować na własną rękę, np. poprzez kontakt z infolinią instytucji.
Mam 28 lat i mieszkam w Warszawie od urodzenia.