Komunikacja miejska po wakacjach. Sytuacja będzie dramatyczna mówią mieszkańcy

Mieszkańcy Warszawy wstrząśnięci decyzją jaka zapadła odnośnie rozkładów jazdy. Wakacyjne rozkłady jazdy zostaną utrzymane nawet dla 40 linii autobusowych! Co to oznacza dla pasażerów? Dłuższe oczekiwanie na autobus. Wszystko w związku z brakiem kierowców. Już teraz mieszkańcy w centrum Warszawy czekają czasami nawet 40 minut na autobus! 

Fot. Warszawa w Pigułce

Od początku września większość autobusów będzie kursować zgodnie z przedwakacyjnymi rozkładami jazdy. Dla tramwajów i metra we wrześniu będą jeszcze obowiązywały rozkłady wprowadzone w czerwcu. Od października pojazdy WTP będą podjeżdżały na przystanki według rozkładów sprzed wakacji.

W tym roku WTP przywraca przedwakacyjne rozkłady jazdy w dwóch etapach – najpierw we wrześniu, gdy rozpoczyna się nauka w szkołach, a potem w październiku, gdy edukację rozpoczną studenci i słuchacze szkół wyższych.

Od początku września dla większości linii autobusowych zostaną przywrócone rozkłady jazdy sprzed wakacji, wrócą autobusy szkolne i podjazdy pod szkoły, będzie wprowadzonych także kilka zmian poprawiających komunikację. W godzinach szczytów komunikacyjnych na ulice wyjedzie ponad 1400 autobusów czyli o ponad 100 więcej niż w okresie wakacji. Wakacyjne rozkłady zostaną utrzymane dla ok. 40 spośród ponad 300 linii autobusowych WTP. Tramwaje i metra będą jeździły z obecną częstotliwością.

Październik oznacza powrót do WTP kolejnej istotnej grupy pasażerów jaką są studenci – zwykle w tym miesiącu liczba pasażerów rośnie o ponad 20 procent. Kilkanaście następnych linii autobusowych wróci do podstawowych rozkładów jazdy, podobnie tramwaje i metro. W godzinach szczytów komunikacyjnych na ulice wyjedzie niemal 1500 autobusów. Tramwaje będą kursowały co 4 lub 8 min w godzinach szczytu, a w pozostałych godz. co 6 lub 12 min. Pociągi metra w godzinach szczytów komunikacyjnych na pierwszej linii będą kursowały co 2 min 20 s, a na drugiej co 2 min 50 s.

Operatorzy, których pojazdy obsługują trasy WTP zmagają się z brakiem kierowców na rynku pracy. Od pewnego czasu zgłaszają nam braki w obsadach utrudniające planowe funkcjonowanie WTP. Korekty rozkładów pozwalają unikać niespodziewanych „wypadnięć” kursów, co jest uciążliwe dla pasażerów. Do podobnych działań zostały też zmuszone inne duże miasta, np. w Krakowie z powodu braku kierowców od września zmniejsza liczbę autobusów na ulicach, w Poznaniu autobusy będą jeździły rzadziej niż przed wakacjami, sytuację analizuje Gdańsk.

Linie, których rozkłady zostały poddane korekcie wybrano na podstawie analizy napełnień, tj. liczby pasażerów oraz okresów największego zainteresowania przejazdami i analizy połączeń – aby relacje przez nie zapewniane mogły być zastępowane przez inne linie. Przeanalizowaliśmy dane z bramek metra, ze zliczarek autobusowych, z tramwajów. Na podstawie danych z liczników pasażerów zamontowanych w pojazdach wiemy ile osób wsiada i wysiada na konkretnych przystankach, na jakich odcinkach tras ilu jest pasażerów, jakie są popularne przystanki, na których odbywa się duża wymiana pasażerów (czyli dużo wsiada i dużo wysiada), czy też na których dużo osób wsiada a na których wysiada itp., jakie są najpopularniejsze godziny podróży. Przeanalizowaliśmy dane z kilku przedwakacyjnych miesięcy tak aby obraz ich funkcjonowania był jak najpełniejszy.

Przed wakacjami liczba pasażerów WTP wahała się między 80 a 85 proc. liczby z podobnego okresu przed epidemią COVID (dane odnosimy czasu sprzed epidemii bo wprowadzane w czasie epidemii ograniczenia w życiu społecznym miały wpływ na liczbę korzystających z WTP). To były największe napełnienia od marca 2020 roku, widać więc, że liczba pasażerów komunikacji publicznej w Warszawie nadal jest mniejsza.

Funkcjonowanie WTP w powakacyjnym okresie będzie przez nas dokładnie obserwowane. Dane pozwolą na ocenę wprowadzonych rozwiązań i wskażą kierunek ewentualnych korekt.

Warszawski Transport Publiczny we wrześniu

Autobusy

Wraz z początkiem września zostaną przywrócone przedwakacyjne rozkłady jazdy dla autobusów linii: 104, 105, 109, 110, 117, 131, 132, 133, 146, 147, 150, 162, 164, 170, 186, 194, 204, 207, 208, 209, 211, 221, 249, 250, 263, 269, 332, 333, 338, 339, 340, 507, 517, 521, 522, 702, 704, 713, 717, 719, 723, 731, 735, 736, 750, 809, 815, 850, Z-1 (linia uruchomiona w miejsce E-1 na czas remontu ulic Saskiej i Egipskiej), L27L43L46. Częściej niż  w wakacje będą jeździły autobusy linii 112171177190197201716 na trasach wprowadzonych po otwarciu nowych stacji metra.

Zgodnie z wakacyjnymi rozkładami jazdy będą kursować we wrześniu autobusy linii: 106114 (bez kursów METRO MŁOCINY – MŁOCINY UKSW), 125135141153 (bez podjazdów do przystanku Czerwonych Beretów), 155160163 (wprowadzenie podjazdów do szkoły w Powsinku, utrzymanie zawieszenia kursów poza szczytami komunikacyjnymi), 172173178179181 (bez podjazdów do bramy zachodniej Cmentarza Północnego), 182183188 (przywrócenie kursowania we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością 15 min w porannym szczycie komunikacyjnym), 193 (utrzymanie rozkładu wakacyjnego w dni wolne), 210 (utrzymanie rozkładu wakacyjnego w niedzielę), 212225 (utrzymanie zawieszenia kursów poza szczytami komunikacyjnymi), 303314 (utrzymanie zawieszenia kursów poza szczytami komunikacyjnymi oraz skrócenie godzin kursowania), 319331502503509511512520523525712 i E-9. Nie będą kursowały autobusy linii 130195196206302304323365411 (w związku z zamknięciem ulicy Saskiej zastąpienie przez linię 507), E-2; utrzymana będzie trasa skrócona linii 401 (URSUS-NIEDŹWIADEK – METRO SŁUŻEW, wraz z uruchomieniem dodatkowych kursów do WKD RAKÓW i PKP URSUS).

Od września ponownie będą obowiązywały ułatwienia dla uczniów. Na ulice wyjadą autobusy linii 332 i 379. Dla linii 163164201 i L24 zostaną przywrócone podjazdy do szkół. Autobusy linii 121 będą realizowały kurs szkolny.

Jednocześnie zostaną wprowadzone stałe zmiany w Warszawskim Transporcie publicznym.

Autobusy linii 107 – w zamian za linię 159 – będą kursowały na trasie wydłużonej do pętli EC SIEKIERKI.  Pojazdy linii 159 zostaną skierowane do przystanku końcowego MAŁE SIEKIERKI, co usprawni korzystanie z komunikacji miejskiej mieszkańcom nowych osiedli w rejonie ulicy Bluszczańskiej i Batalionu AK „Bałtyk”.

Dla linii 121 w dni powszednie zostanie wprowadzona trasa wydłużona METRO MARYMONT – NOWE BEMOWO. W ten sposób dojdzie dodatkowe połączenie między Bielanami a Bemowem. W soboty autobusy będą kursowały od METRA MARYMONT do GWIAŹDZISTEJ.

W Wawrze na czas prac na ulicy Kadetów i zawieszenia kursowania autobusów linii 219 zostanie uruchomiona zastępcza Z42. Będzie obsługiwała trasę: WIATRACZNA – Grochowska – Płowiecka – Trakt Lubelski – Borków – Juhasów – Mrówcza – Skalnicowa – OŚRODEK SZKOLENIOWY. Autobusy linii 702 wrócą na trasę podstawową.

Dla autobusów linii 152 zostanie wprowadzona całodniowa trasa OS. DERBY – TARCHOMIN. Autobusy będą jeździły co 15 min. w godzinach szczytu z dodatkowymi kursami porannymi w dni nauki szkolnej, zastąpią też 304.

Autobusy linii 192 w dni powszednie będą podjeżdżały na przystanki co 15 min w godz. 6.00 – 20.00. W soboty będą obsługiwały trasę skróconą OS. KABATY – URSYNÓW PŁD z częstotliwością 20 min. W niedziele nie będą wyjeżdżały w trasy.

Autobusy linii 518 we wszystkie dni tygodnia będą kursowały na trasie podstawowej PL. TRZECH KRZYŻY – NOWODWORY z częstotliwością 20 min. W dni robocze będą uruchamiane dodatkowe kursy na trasie skróconej łączącej NOWODWORY z METREM MARYMONT.

Rozkład 527 zostanie skoordynowany ze 160 tak aby na wspólnym odcinku trasy autobusy pojawiały się naprzemiennie co usprawni dojazd do metra Trocka i ułatwi przesiadki.

Na swoje stałe trasy i rozkłady przedwakacyjne od 2 września wrócą autobusy linii 710724 i 742 (korekta rozkładu).

Dla linii 709727 i 739 kursujących ulicą Puławską od 5 września zostaną wprowadzone nowe rozkłady jazdy. Z uwagi na duże wykorzystanie przez pasażerów oraz rozbudowę osiedli na terenie Józefosławia wzrośnie częstotliwość kursowania autobusów tej ostatniej linii.

Tramwaje

We wrześniu w dni powszednie tramwaje rano i po południu będą kursowały co 5 lub 10 min, a w pozostałych godzinach co 7,5 lub 15 min.

Linia 41 zostanie zlikwidowana. Od poniedziałku, 5 września tramwaje linii 1 w wybranych kursach będą dojeżdżały do ŻERANIA WSCHODNIEGO.

Metro

Pociągi metra, w godzinach szczytów komunikacyjnych, na pierwszej linii będą podjeżdżały na stacje co 2 min 50 s, a na drugiej co 3 min 30 s.

Warszawski Transport Publiczny od października

Autobusy

Od października autobusy linii: 106114125135141163172173178179182183193196212319331503509511520523525 i E-2 będą kursowały zgodnie ze swoimi podstawowymi, przedwakacyjnymi częstotliwościami.

Rozkłady jazdy wprowadzone w czerwcu zostaną utrzymane dla linii: 210 (tylko w niedziele), 225 (zawieszenie kursów realizowanych w międzyszczycie), 314 (będą kursowały także w międzyszczycie), 512 i 712 (tylko w dni wolne).

Na ulice nie powrócą autobusy linii 130195206302304323 i 365. Z autobusów linii 130, 195, 323 i 356 korzystało niewielu pasażerów, a w przypadku linii 130 i 195 dodatkowo pojawiły się utrudnienia związane z rozpoczęciem budowy trasy tramwajowej do Wilanowa.

Stałe zmiany zostaną wprowadzone dodatkowo dla linii: E-9, 160, 228, 411, 502 i 527. Dla autobusów linii 160 i 527 zostaną wprowadzone nowe trasy i rozkłady jazdy wynikające z przygotowywanego projektu zmian związanych z otwarciem nowych stacji metra na Bródnie. Autobusy linii 228, w zastępstwie linii 206, część kursów będą realizowały przez Wagonownię. Dla autobusów linii 411 zostanie wprowadzona stała trasa GOCŁAW – METRO POLITECHNIKA i jednocześnie zostanie zwiększona do 15 min częstotliwość kursowania autobusów linii 502 w międzyszczycie.

Tramwaje

Dla wszystkich tramwajów w dni powszednie zostanie przywrócona podstawowa częstotliwość. Rano i po południu składy będą podjeżdżały na przystanki co 4 lub 8 min, a w pozostałych godziniach co 6 lub 12 min.

Metro

Pociągi metra w godzinach szczytów komunikacyjnych na pierwszej linii będą kursowały co 2 min 20 s, a na drugiej co 2 min 50 s.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl