Legendarna firma bankrutuje. Co z oddziałem w Polsce?

W świecie szybko rozwijających się technologii dla pojazdów elektrycznych, wiadomość o bankructwie szwedzkiego producenta baterii Northvolt uderzyła niczym grom z jasnego nieba. Firma, która miała być europejską odpowiedzią na dominację Chin w produkcji akumulatorów, oficjalnie złożyła wniosek o upadłość w sądzie w Sztokholmie. To wydarzenie, określane przez szwedzkie media jako „największe bankructwo w historii” tamtejszego przemysłu, stawia pod znakiem zapytania europejskie ambicje w zakresie niezależności technologicznej w sektorze elektromobilności.

Fot. Obraz zaprojektowany przez Warszawa w Pigułce wygenerowany w DALL·E 3.

Zarząd Northvolt po wyczerpaniu wszystkich możliwości ratowania działalności podjął trudną decyzję o zakończeniu operacji. Jak przekazano w oficjalnym komunikacie, było to jedyne możliwe wyjście z dramatycznej sytuacji finansowej, w jakiej znalazła się firma.

Northvolt w oficjalnym komunikacie wskazał szereg czynników, które przyczyniły się do jego upadku. Wśród nich wymieniono rosnące koszty kapitałowe, które w ostatnich latach znacząco zwiększyły obciążenia finansowe firmy. Niepewna sytuacja geopolityczna, szczególnie w kontekście konfliktu w Ukrainie, wpłynęła na dostępność surowców i komponentów. Zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw, będące pokłosiem pandemii COVID-19, dodatkowo skomplikowały sytuację. Firma zmagała się również ze zmieniającym się zapotrzebowaniem rynkowym, gdyż sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie nie rosła tak dynamicznie, jak wcześniej przewidywano.

Lars Lysdahl, analityk z Rystad Energy, podsumował sytuację Northvolt jako splot niesprzyjających okoliczności, stwierdzając, że firma miała „dużo pecha”, gdyż w krótkim czasie musiała zmierzyć się z wieloma trudnościami jednocześnie. Northvolt, w przeciwieństwie do swoich chińskich konkurentów, nie miał wystarczających rezerw finansowych ani wsparcia państwowego, które pozwoliłoby przetrwać ten trudny okres

Spółka w Polsce nadal działa

Jak informuje nas biuro prasowe spółki, Northvolt w Polsce działa w dwóch zakładach produkcyjnych. Pierwszy z nich został uruchomiony w 2018 roku w wynajętej przestrzeni na ul. Elbląskiej w Gdańsku, gdzie do dzisiaj produkowane są systemy bateryjne do zastosowań przemysłowych m.in.: w maszynach górniczych, budowlanych, rolniczych czy w logistyce portowej. Mimo ogłoszonego wczoraj bankructwa szwedzkich spółek firmy Northvolt, praca tego zakładu odbywa się bez zmian. Spółka Northvolt Poland nie złożyła wniosku o bankructwo. Drugi zakład produkcyjny w Gdańsku został wybudowany przez Northvolt Poland na potrzeby produkcji magazynów energii, która została wstrzymana w listopadzie 2024 roku. Było to podyktowane decyzją zarządu firmy Northvolt AB o skupieniu się na swojej kluczowej działalności – produkcji ogniw bateryjnych i rezygnacji z pozostałych jednostek biznesowych. Dotyczy to również części firmy zajmującej się produkcją systemów bateryjnych dla przemysłu oraz magazynów energii.

Jak poinformowało nas biuro prasowe, obecnie w polskim oddziale formy zatrudnionych jest 240 pracowników, którzy zachowują swoją pracę.

Historia Northvolt to opowieść o wielkich europejskich ambicjach w sektorze baterii, które zderzyły się z brutalną rzeczywistością rynkową. Firma została założona w 2016 roku przez byłych menedżerów Tesli z wizją stworzenia europejskiego giganta w produkcji akumulatorów, który mógłby konkurować z dominującymi na rynku producentami z Azji. W szczytowym momencie rozwoju, Northvolt przyciągnął inwestycje o wartości ponad 9 miliardów dolarów od takich gigantów jak Volkswagen, BMW i Goldman Sachs. Firma planowała osiągnąć zdolność produkcyjną na poziomie 150 GWh rocznie, co odpowiadałoby bateriom dla około 2 milionów samochodów elektrycznych.

Te ambitne plany były wspierane przez Unię Europejską, która dążyła do zmniejszenia zależności od importu kluczowych komponentów do pojazdów elektrycznych z Chin. Northvolt był flagowym przykładem europejskiej strategii budowania własnego przemysłu bateryjnego. Jego upadek stawia pod znakiem zapytania realność tych planów w obliczu rosnącej konkurencji ze strony azjatyckich producentów, którzy oferują akumulatory o coraz lepszych parametrach technicznych przy znacznie niższych kosztach produkcji.

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl