MEN szykuje duże zmiany. Nowe podejście do nauki!
To będzie jeden z największych zwrotów w polskiej oświacie od lat. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło, że od roku szkolnego 2026/2027 wchodzi nowa podstawa programowa. Ale to nie tylko zmiana treści. To zupełnie nowy sposób myślenia o edukacji – oparty na kompetencjach, doświadczeniach i lepszym dopasowaniu do współczesnych wyzwań.

Fot. Warszawa w Pigułce
Kim ma być absolwent?
Instytut Badań Edukacyjnych przygotował tzw. profil absolwenta – dokument, który wyznacza cel całego procesu nauczania. To nie lista tematów do przerobienia, ale opis kompetencji, które powinno mieć każde dziecko kończące szkołę lub przedszkole.
Mowa o umiejętnościach potrzebnych do życia: rozwoju osobistego, samodzielności, współpracy z innymi i rozumieniu świata. Ten dokument stanie się fundamentem nowej podstawy programowej.
Nowy format edukacji. Podział na trzy etapy
Rada ds. monitorowania reformy edukacji przyjęła już oficjalne stanowisko. Rekomenduje, by nauka w szkołach podstawowych została podzielona na trzy etapy:
- klasy I–III
- klasy IV–VI
- klasy VII–VIII
To nie tylko kosmetyczna zmiana. Dzięki nowemu podziałowi łatwiej będzie planować nauczanie, dopasowywać wymagania i oceniać postępy uczniów.
Wielka rzecz dla szkół
– To naprawdę wielka rzecz w edukacji – mówi Tomasz Gajderowicz z Instytutu Badań Edukacyjnych. Podkreśla, że różne środowiska – często podzielone – tym razem niemal jednogłośnie zgodziły się co do reformy. W nowej podstawie programowej mają pojawić się m.in.:
- doświadczenia edukacyjne, które pomagają lepiej przyswajać wiedzę
- rozwój kompetencji społecznych i osobistych
- przejrzyste i spójne wymagania między klasami
- wskazówki dotyczące poziomu szczegółowości materiału
- osobne rozporządzenie regulujące zasady oceniania
Co dalej?
Do czerwca 2025 r. MEN planuje zakończyć prace nad podstawą dla szkół podstawowych. Potem przyjdzie czas na szkoły ponadpodstawowe. Reforma ma być gotowa na 1 września 2026 roku.
Zadaniem Rady ds. monitorowania reformy będzie teraz pilnowanie, by proces przebiegał zgodnie z planem, odpowiadał na realne potrzeby uczniów i nauczycieli oraz zachował wysoką jakość kształcenia.
Nowe podejście do uczenia
To pierwszy raz od lat, gdy o edukacji mówi się nie przez pryzmat przedmiotów, ale kompetencji. Reforma zakłada, że szkoła ma przygotować dzieci do życia w dynamicznym świecie – pełnym technologii, wyzwań i zmian.
Czy to się uda? Czas pokaże. Ale już dziś widać, że zmiana idzie w stronę nowoczesności.

Kocham Warszawę, podróże i gastronomię i to właśnie o nich najczęściej piszę.