Nowa ustawa w drodze. Rachunki za telefon mogą wystrzelić w górę!
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało istotne zmiany w projekcie ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej, które bezpośrednio wpłyną na wysokość opłat pobieranych od operatorów telekomunikacyjnych. Choć może się wydawać, że to kwestia dotycząca wyłącznie biznesu, w rzeczywistości zmiany te mogą mieć wpływ również na portfele użytkowników telefonów i smartfonów czy to na kartę czy na abonament.
Co zakłada nowy projekt?
Głównym punktem proponowanych zmian jest znaczący wzrost wysokości opłat telekomunikacyjnych. Początkowo projekt ustawy przewidywał aż 500-procentową podwyżkę, jednak po negocjacjach z przedsiębiorcami i uwzględnieniu ich argumentów, zdecydowano się na nieco łagodniejsze rozwiązanie. Obecnie proponowany wzrost wskaźnika rocznej opłaty to 0,15 proc., co i tak oznacza 300-procentowy skok w stosunku do stawek obowiązujących od 2004 roku.
Projekt zakłada również poszerzenie kręgu przedsiębiorców zobowiązanych do uiszczania opłaty telekomunikacyjnej. Po zmianach, obowiązek ten obejmie firmy, których przychody z działalności telekomunikacyjnej w poprzednim roku obrotowym stanowiły co najmniej tysięczną część przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Co istotne, opłaty telekomunikacyjne mają być powiązane z przeciętnym wynagrodzeniem, co pozwoli im rosnąć wraz z rozwojem polskiej gospodarki. Takie rozwiązanie ma zapewnić, że opłaty będą odzwierciedlać realne warunki ekonomiczne, a nie pozostawać zamrożone przez wiele lat na niezmienionym poziomie.
Mniej firm, wyższe opłaty
Według nowego projektu, opłatę telekomunikacyjną za 2024 rok uiści około 200 podmiotów. To znaczący spadek w porównaniu do obecnej sytuacji, gdzie opłaty ponosi blisko 300 firm. Jednak dla tych, którzy pozostaną w systemie, podwyżki będą dotkliwe.
Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla, że celem zmian jest nie tylko dostosowanie wysokości opłat do obecnych realiów, ale także zapewnienie, by wzrost ten nie przełożył się bezpośrednio na drastyczne podwyżki cen usług telekomunikacyjnych dla konsumentów. Czy tak się stanie – czas pokaże.
Konsultacje społeczne kluczem do kompromisu
Zanim projekt trafił do konsultacji społecznych, proponowane wzrosty opłat były jeszcze wyższe, co spotkało się ze stanowczym sprzeciwem ze strony przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Ostateczny kształt przepisów będzie zależał od wyników konsultacji i może jeszcze ulec zmianie.
Nowe zasady opłat dla operatorów telekomunikacyjnych to temat, który powinien zainteresować nie tylko biznes, ale i zwykłych obywateli. Choć Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że zmiany nie obciążą nadmiernie kieszeni konsumentów, warto przyglądać się tej sprawie uważnie. Historia niejednokrotnie pokazała, że podwyżki kosztów dla firm prędzej czy później znajdują odzwierciedlenie w cenach usług dla klientów indywidualnych.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.