Nowe dane o sprzedaży! GUS podaje bardzo dobre informacje!
„Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w kwietniu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 19,0% (wobec wzrostu o 21,1% w kwietniu 2021 r.). W porównaniu z marcem 2022 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 0,1%. W okresie styczeń-kwiecień[2] 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 10,8% (wobec wzrostu o 6,4% w 2021 r.)” – poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Fot. GUS
[1] Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
[2] W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze
„Bardzo dobre dane o sprzedaży detalicznej (+19% r/r, tu byliśmy zdecydowanie zbyt dużymi pesymistami) i słabe dane z budowlanki (+9,3% r/r tu byliśmy zbyt małymi pesymistami). Patrząc na szczegóły, trudno wskazać konkretnego odpowiedzialnego za wzrosty sprzedaży. Rozlało się to po kategoriach. Wciąż wysoko pozostaje sprzedaż żywności i odzieży (to mogą wciąż być wydatki uchodźców lub dla nich, będą gasnąć), spada popyt na paliwa (ceny).” – napisał mBank.
Bardzo dobre dane o sprzedaży detalicznej (+19% r/r, tu byliśmy zdecydowanie zbyt dużymi pesymistami) i słabe dane z budowlanki (+9,3% r/r tu byliśmy zbyt małymi pesymistami). pic.twitter.com/aHsPIwSLyN
— mBank Research (@mbank_research) May 23, 2022
W przypadku produkcji budowlano-montażowej też trudno wskazać jednego winnego. Odsezonowane indeksy poobniżały się w każdej kategorii. pic.twitter.com/5Q3dBOWSsZ
— mBank Research (@mbank_research) May 23, 2022