Nowoczesny wymiar szkoły – Nowe Liceum Fundacji Szkolnej

Zachęcamy do lektury wywiadu z Rafałem Kalińskim, Dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi Fundacji Szkolnej w Warszawie. Dowiecie się z niego, dlaczego warto zaufać ekspertom od edukacji.

Fot. Materiały prasowe

Fundacja Szkolna już bardzo długo istnieje na rynku edukacyjnym w Polsce. Jak wyglądała Wasza droga?

Wszystko zaczęło się w 1989 roku, kiedy to nastąpiło złożenie oświadczenia o ustanowieniu Fundacji Szkolnej. Zaraz po tym otworzyliśmy szkołę podstawową i liceum ogólnokształcące. Zaczynaliśmy od 50 uczniów, a obecnie naukę pobiera u nas ponad 500 osób. Nasza kadra zwiększyła się zaś z 30 nauczycieli do blisko 70, do tego pracują u nas pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, pielęgniarki, native speakerzy (współpracujemy z najlepszymi szkołami językowymi w Polsce) oraz wielu innych specjalistów.

Co wyróżnia szkoły Fundacji Szkolnej?

Z całą pewnością bogata oferta edukacyjna oraz szeroka gama zajęć dodatkowych, których celem jest ukazanie praktycznego wymiaru edukacji. Dzieci uczą się u nas między innymi tworzenia aplikacji na smartfony i tablety, projektowania z użyciem technologii druku 3D, programowania, kodowania, czy też ekonomii z elementami marketingu. Zapewniamy znajomość co najmniej dwóch języków obcych, których nauczanie oparte jest na autorskich programach opracowanych przez naszych nauczycieli. Dzieci mogą u nas rozwijać swoje zainteresowania i talenty poprzez udział w licznych projektach stacjonarnych oraz wyjazdowych, krajowych i zagranicznych (Erasmus).

O tym, że nasza droga jest słuszna, świadczą osiągnięcia w licznych konkursach, zawodach sportowych, sukcesy na olimpiadach przedmiotowych, a przede wszystkim duże zainteresowanie naszymi szkołami.

Warto pamiętać, że nie tylko uczymy, ale również wychowujemy – dobra atmosfera w szkole to jeden z naszych priorytetów. Pielęgnujemy takie wartości jak tolerancja i szacunek do drugiej osoby.

Fot. Materiały prasowe

W roku szkolnym 2021/2022 wystartowało nowe Liceum Fundacji Szkolnej. Obecnie działacie w trybie edukacji domowej, a od września ruszacie stacjonarnie. Czym jest według Was „nowoczesny wymiar szkoły”?

Jesteśmy w trakcie adaptacji na potrzeby szkoły budynku przy ulicy Taborowej (na granicy Ursynowa i Mokotowa). Budynek przechodzi właśnie generalny remont, którego celem jest stworzenie optymalnych przestrzeni dla proponowanego przez nas systemu edukacji.

W zespole odpowiedzialnym za stworzenie naszego liceum skupiamy ekspertów akademickich z takich uczelni jak UW, SGGW czy UKSW. Mamy w naszym gronie metodyków nauczania, egzaminatorów, specjalistów efektywnych technik uczenia się, twórców autorskich programów nauczania czy innowacji pedagogicznych.

Nowoczesna szkoła to taka, która wyposaży młodzież w cechy i umiejętności pozwalające sprostać oczekiwaniom przyszłości. Skupiamy się tu na kompetencjach funkcjonalnych na równi z kompetencjami behawioralnymi, czyli umożliwiającymi adaptację do zmieniających się warunków, aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym, czy też krytyczne, logiczne i twórcze myślenie. Nowoczesna szkoła jest również wyposażona w najnowsze pomoce dydaktyczne i wykorzystuje najefektywniejsze metody edukacyjne. Wreszcie to szkoła, w której zainteresowania, a nie oczekiwania są podstawą do wytyczania ścieżki zawodowej.

Jakie są największe zalety Waszego liceum?

Po pierwsze możliwość dowolnej konfiguracji rozszerzeń. W naszym liceum stworzyliśmy dwa profile: formal sciences i natural sciences, w ramach których uczniowie mogą wybrać dowolny zestaw rozszerzeń spośród matematyki, informatyki, biologii, chemii czy fizyki. Wybór konkretnych rozszerzeń jest poprzedzony laboratoriami w klasie I, gdzie uczniowie poznają praktyczną stronę poszczególnych dziedzin nauki. Mało który ósmoklasista jest w stanie świadomie powiedzieć, czym chce się zajmować w przyszłości. My poprzez laboratoria pomagamy podjąć najtrafniejsze decyzje.

Dbamy o wysoki poziom języka angielskiego. To znaczy, że realizujemy obowiązkowo na każdym poziomie dodatkowe 2 godziny (czyli razem 5) oraz w ramach wybranego profilu nauczamy dwujęzycznie. Oczywiście dajemy też możliwość wyboru drugiego języka spośród hiszpańskiego, niemieckiego i francuskiego.

Proponujemy dodatkowe godziny informatyki nawiązujące tematyką do wybranego przez ucznia profilu. Świat cyfrowy jest światem, w którym nasi absolwenci, chcąc czy nie chcąc, muszą sprawnie się poruszać i nie mówię tutaj o mediach społecznościowych czy tik toku, chociaż to ze społecznego punktu widzenia też, ale o najnowszych technologiach wykorzystywanych zarówno w przemyśle, jak i życiu codziennym.

Poza tym oczywiście nowocześnie wykończony i wyposażony budynek, chociaż o nim już wspominałem.

Fot. Materiały prasowe

W publicznych szkołach tego nie ma?

Poza nauczaniem dwujęzycznym w kilku placówkach, to właściwie nie. Państwowe szkoły dają wyjątkowo mało przestrzeni na interdyscyplinarność czy kształtowanie kompetencji miękkich. Korzystają z przestarzałych narzędzi, często sprowadzając proces nauczania do przygotowania ucznia do matury. Szkoła powinna dawać narzędzia, dzięki którym uczeń zobaczy więcej i które sprawią, że będzie chciał sięgnąć dalej. Do tego dochodzi niestety przepełnienie liceów, w których nauczyciele często nie znają nawet imion swoich uczniów, nie wspominając już o ich zainteresowaniach, umiejętnościach czy specjalnych potrzebach edukacyjnych. To jest też powód, dla którego otwieramy tylko po dwie klasy na poziomie.

Pozostaje zapytać: jak się zapisać?

Obecnie trwa rekrutacja. Ankieta zgłoszeniowa znajduje się na naszej stronie internetowej: lofs.edu.pl. W poniedziałek 22 marca odbędzie się zaś wirtualny Dzień Otwarty. Zapraszamy serdecznie do zapisów.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.
c