Szybko i niedrogo – nowoczesny rynek usług kurierskich

Usługi kurierskie i e-commerce

Usługi kurierskie stanowią kluczowy element niezwykle dynamicznie rozwijającego się sektorów rynku w Polsce. Według raportu “E-commerce w Polsce 2019” przygotowanego przez Gemius, osoby dokonujące zakupów online stanowią 62% internautów, co oznacza wzrost o 6 pkt procentowych w stosunku do ubiegłorocznej fali badania.

Fot. Materiały prasowe

Podobnie cytowane przez raport badanie wewnętrzne platformy Shoper wskazuje, że wzrost w stosunku do roku poprzedniego zanotowały zanotowały w 2018 roku prawie trzy na cztery sklepy korzystające z tego oprogramowania. Z kolei z raportu Bisnode Polska za 2018 wynika, że liczba sklepów on-line w Polsce przekroczyła 30 tysięcy (wzrost o ponad 6% w stosunku do poprzedniego roku). Natomiast raport przygotowany przez Divante wskazuje, że w 2018 roku Polacy wydali na zakupy internetowe ponad 49 mld złotych. Polska to piąty największy rynek eCommerce w UE (byłby czwarty, gdyby UK uporało się wreszcie z brexitem), wart 50 mld zł.

Wspomniany raport Gemius wykazał, że przesyłka kurierska pozostaje najchętniej wybieraną formą dostawy zakupów dokonanych on-line (71% wskazań; paczkomaty są na drugim miejscu z 52% wskazań). Już w 2017 roku Polacy nadali prawie 400 mln przesyłek, a eksperci przewidywali coroczny wzrost o 6%. Klienci sklepów on-line w Polsce zamawiają średnio ponad 8 paczek rocznie. Tanie przesyłki kurierskie są więc bardzo ważne dla polskiego rynku e-commerce.

Tanie paczki

Polski Instytut Badań Jakości PIBJA przeprowadził w 2019 roku badanie opinii na reprezentatywnej grupie klientów, w którym InPost okazał się być najpopularniejszą firmą kurierską w Polsce, zbierając m.in. najwyższe noty za ‘akceptowalność kosztów nadania przesyłki’. W 2017 roku ten sam Instytut Badań Jakości przeprowadził analizę cenników siedmiu wiodących firm kurierskich w Polsce, w której uwzględniono ceny przesyłek o różnych gabarytach i wadze (od jednego do dwudziestu kilogramów). Spośród badanych firm najtańsza okazała się oferta na usługi kurierskie InPostu, który mógł się pochwalić 93 punktami na 100 możliwych, wyprzedzając m.in ofertę DHL na drugim miejscu i DPD na trzecim (odpowiednio 81 i 76 punktów). Należy zauważyć, że sprawdzano ceny przesyłek dostarczanych bezpośrednio pod adres odbiorcy przez kuriera. Pamiętajmy, że usługi kurierskie są nieco droższa niż oferowana przez niektóre firmy możliwość odbioru w punkcie, paczkomacie, kiosku, czy urzędzie pocztowym.

Pobieżna analiza cenników sugeruje, że dwa lata później trend ten się utrzymał. Najtańsza oferta InPost to obecnie usługa nadania z paczkomatu do paczkomatu przesyłki o wymiarach 8x38x64 cm, które kosztuje 11,99. Za 1 zł więcej można nadać te tanie paczki bez rejestracji w systemie operatora korzystając z usługi szybkie nadania. Wystarczy w tym celu wypełnić intuicyjny formularz on-line, zilustrowany przejrzystymi ikonkami i wymagający minimum danych.

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]