Uwaga pasażerowie. Wielki remont, zmiany rozkładów i tras w Warszawie
Wprowadzenie: W związku z remontem torów na Bródnie, Tramwaje Warszawskie zapowiadają spore zmiany w kursowaniu linii 1, 3, 4 i 25. Od 8 kwietnia pojadą one tylko do Ronda Żaba, a dalej pasażerowie będą musieli skorzystać z autobusów zastępczych lub metra. Prace potrwają około 3 miesiące. Oto szczegóły nowej organizacji ruchu.
Już w najbliższy poniedziałek, 8 kwietnia, startuje zapowiadany od dawna remont torowiska tramwajowego na Bródnie. W pierwszej kolejności modernizacją zostanie objęty odcinek na ulicy św. J. Odrowąża. To początek większych prac, które obejmą całą trasę od Ronda Żaba aż do nowo powstającej zajezdni Annopol.
Przez najbliższe 3 miesiące tramwaje linii 1, 3, 4 oraz 25 dojadą jedynie do Ronda Żaba. Dalszą podróż w stronę Bródna i Targówka umożliwi specjalna linia autobusowa Z-1. Zastępcza „zetka” będzie kursować na trasie od Ronda Żaba przez Św. Wincentego, Rembielińską aż do stacji metra Bródno. Wybrane kursy dojadą też do pętli Żerań Wschodni.
Dodatkowo, na czas remontu trasa linii 234 zostanie wydłużona z Annopola przez Rembielińską i L. Kondratowicza właśnie do metra Bródno. To kolejna opcja dojazdu dla mieszkańców, alternatywna do linii Z-1.
Zmiany obejmą też organizację tras tramwajowych. Linie 1, 3 i 4 po dotarciu do Ronda Żaba będą… zamieniać się numerami. I tak np. „jedynka” z Placu Narutowicza pojedzie dalej jako linia 3 w kierunku Gocławka. Z kolei „trójka” zmieni się w „jedynkę” i dotrze aż na Banacha. Linia 4 natomiast dojedzie do Wyścigów.
Co ważne, trasa „dwudziestki piątki” zostanie skrócona wyłącznie do Ronda Żaba, bez dalszej jazdy w stronę Żerania. Dla wsiadających na przystanku Bródnowska 01 w kierunku centrum zostanie on tymczasowo przeniesiony na ulicę 11 Listopada.
Przy samym Rondzie Żaba pojawią się też dwa dodatkowe przystanki – 58 i 59, zlokalizowane tuż przed rondem, za wiaduktem kolejowym. To z nich będzie najwygodniej przesiąść się do autobusów Z-1 i 234 oraz do skróconych linii tramwajowych.
Jak widać, przez najbliższe miesiące komunikacja miejska na Bródnie i Targówku będzie funkcjonować na zmienionych zasadach. Warto pamiętać zwłaszcza o skróceniu tras tramwajów 1, 3, 4 i 25 oraz o kursowaniu zastępczej linii Z-1. Więcej czasu trzeba też będzie przeznaczyć na same dojazdy ze względu na konieczność przesiadki.
Mimo utrudnień, pasażerowie mogą liczyć na sprawną komunikację dzięki współpracy tramwajów i autobusów. A efekt końcowy w postaci zmodernizowanego torowiska i lepszego dojazdu do nowej zajezdni Annopol z pewnością wynagrodzi obecne niedogodności.

Z zawodu językoznawca i tłumacz języka angielskiego. W redakcji od samego początku.