Wars i Sawa grają w szachy

Fot. UM Warszawa

Fot. UM Warszawa

Dzieci lepiej czytają, liczą, mniej opuszczają lekcji i bardziej lubią szkołę – tak wynika z badań prowadzonych wśród uczestników warszawskiej odsłony programu „Edukacja przez szachy w szkole”.
W piątek, 15 maja odbyła się konferencja dla nauczycieli, metodyków, podsumowująca dwuletni warszawski pilotaż ogólnopolskiego projektu „Edukacja przez szachy w szkole” – „WARS i SAWA grają w szachy”. W stołecznej odsłonie projektu bierze udział ponad 2000 uczniów i 200 nauczycieli z blisko połowy szkół podstawowych. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele stołecznego ratusza, Tomasz Delega, prezes Polskiego Związku Szachowego, przedstawiciele Duńskiego Związku ds. Szachów w Szkole oraz nauczyciele i dyrektorzy warszawskich szkół.

Celem programu jest wspieranie rozwoju kompetencji uczniów oraz upowszechnianie wykorzystywania gier logicznych w edukacji. – W Warszawie uznaliśmy, że skuteczna droga do tak sformułowanego celu prowadzi poprzez naukę gry w szachy już wśród najmłodszych uczniów – mówił podczas konferencji Mirosław Sielatycki, wicedyrektor miejskiego Biura Edukacji.

Podczas konferencji zostały przedstawione wyniki badań na temat wpływu gry w szachy na określone kompetencje dzieci. Badania, którymi objęto blisko 900 uczniów z 19 warszawskich szkół, prowadziła Akademia Leona Koźmińskiego. Pomiaru dokonano w trzech falach: po rozpoczęciu programu, po upływie semestru i po upływie roku wśród uczestników programu i ich rówieśników. Pomiar rozwoju szkolnego sprowadzał się do analizy osiągnięć szkolnych dzieci (pisanie, czytanie, liczenie, dodawanie i odejmowanie), oceny motywacji i zdolności koncentracji uczniów, obiektywnych wskaźników stosunku do szkoły (absencja i spóźnienia) oraz oceny lubienia szkoły dokonanej przez samych uczniów. – Wyniki po trzech falach pomiarów wskazują na to, że dołączenie gry w szachy podnosi tempo rozwoju uczniów – mówił podczas konferencji autor badań – dr Krzysztof Przybyszewski z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademia Leona Koźmińskiego – Jeżeli chodzi o wyniki szkolne, uczniowie z klas szachowych lepiej czytają, lepiej liczą i dodają. W tych klasach nastąpił spadek absencji uczniów i bardziej lubią szkołę!

Źródło: UM Warszawa

Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl