Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej – oto co musisz wiedzieć

W obliczu podwyżek cen energii wiele osób szuka sposobu na oszczędności. Zmiana sprzedawcy energii może być jednym z nich, jednak w pierwszej kolejności zastanów się, czy to na pewno jedyne rozwiązanie. Jeśli Twoim celem jest obniżenie rachunków, może wystarczy, że zdecydujesz się na inną ofertę w ramach współpracy z dotychczasową firmą lub na zmianę taryfy prądu? Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę u sprzedawcy energii, aby cieszyć się z udanej (i tańszej) współpracy. Podpowiadamy również, jak krok po kroku wygląda proces zmiany, gdybyś jednak zdecydował się na to rozwiązanie.

Fot. Materiały prasowe

Na co zwrócić uwagę u sprzedawcy energii elektrycznej?

Wysokość rachunku stanowi tylko jeden z czynników, który decyduje o udanej współpracy ze sprzedawcą energii. Co jeszcze się liczy i na co warto zwracać uwagę?

Taryfa dostosowana do Twoich potrzeb

Większość Polaków rozlicza się według taryfy G11, czyli takiej ze stałą stawką za kilowatogodzinę przez całą dobę. Jeśli jednak większość obowiązków domowych realizujesz między 22:00 a 6:00 lub w weekendy, już sam wybór jednej z taryf dwustrefowych, G12 lub G12w, przyniesie Ci sporo oszczędności. Taryfę możesz zmienić raz na rok, więc wybieraj rozważnie.

Atrakcyjne rabaty

Może uda Ci się natrafić na świetną promocję u swojego sprzedawcy? Niektóre firmy oferują swoim klientom spore obniżki. Niższa cena za energię elektryczną przez dany okres czasu to kolejny dobry sposób na oszczędności. Oczywiście przed podpisaniem umowy sprawdź, jakie warunki i jaką stawkę za prąd deklaruje sprzedawca po zakończeniu promocji.

Obsługa i kontakt

Zwracaj również uwagę na wszystkie rozwiązania, które pozwalają oszczędzać Ci nie tylko pieniądze, ale także Twój czas. Rezerwuj wizytę w salonie online, aby uniknąć niepotrzebnych kolejek. Sprawdź też takie kwestie, jak możliwość szybkiego kontaktu ze sprzedawcą np. za pomocą czatu czy rozmowy telefonicznej. Duże znaczenie ma również przejrzysta strona internetowa, najlepiej z samoobsługowym serwisem, jak np. Mój E.ON od E.ON Polska.

Dodatkowe usługi

Fot. Materiały prasowe

Niektórzy sprzedawcy kuszą dodatkowymi benefitami. Często jest to pomoc fachowca, np. elektryka, hydraulika, serwisanta AGD itp. Możliwe jest również uzyskanie porady prawnika. Zanim podpiszesz umowę, sprawdź, jaki jest zakres tego rodzaju usług oraz ile wynosi graniczna kwota wsparcia. Czasami można skorzystać też z ubezpieczenia spłat rachunków, np. w przypadku utraty źródła dochodów. Upewnij się, jaki jest zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela, tzn. czy odszkodowanie pokrywa pełną kwotę faktury.

Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?

Znalazłeś atrakcyjną ofertę u nowego sprzedawcy? W pierwszej kolejności zweryfikuj, czy możesz bez konsekwencji zrezygnować ze współpracy z dotychczasowym sprzedawcą. Jeśli to nie wchodzi w grę, prawdopodobnie musisz poczekać do końca trwania umowy lub po prostu zapłacić karę (o ile to Ci się opłaca).

Kolejny krok to zawarcie umowy z nowym sprzedawcą energii elektrycznej. Przed domknięciem formalności jeszcze raz sprawdź podstawowe informacje:

    • jaki jest czas trwania umowy,
    • czy umowa jest automatycznie przedłużana,
    • czy na odbiorcę nie są nakładane żadne dodatkowe koszty,
    • czy wszystkie dane – Twoje i firmy – zostały poprawnie wpisane.

Poza tym pamiętaj, aby nie podejmować decyzji pod wpływem chwili czy impulsu. Zachowaj czujność np. w sytuacji gdy przedstawiciel nalega na szybkie podpisanie umowy.

Następnie złóż wypowiedzenie lub udziel pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy – wtedy to on zajmie się wszelkimi formalnościami. To znacznie uprości całą procedurę. W przypadku, kiedy zmieniasz sprzedawcę na E.ON Polska, możesz śledzić proces za pośrednictwem wspomnianej, dedykowanej platformy – Mój E.ON.

Jeżeli zdecydowałeś się samodzielnie zająć całą procedurą, musisz złożyć wniosek o zmianę sprzedawcy do Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD). Trzeba przy tym podkreślić, że OSD to nie to samo co sprzedawca prądu. To OSD przesyła prąd bezpośrednio do odbiorcy oraz odpowiada za bezpieczeństwo i konserwację sieci. Sprzedawca zajmuje się zaś obsługą całego procesu – my rozliczamy się ze sprzedawcą, a on z OSD.

Ostatni etap to rozliczenie ze starym sprzedawcą oraz odczyt licznika. To obowiązek sprzedawcy – ma na to 42 dni od momentu dokonania zmiany. Kiedy uregulujesz rachunek, możesz z czystym kontem kupować energię od nowej firmy.

Szacuje się, że sama zmiana taryfy energii elektrycznej pozwoli Ci zaoszczędzić nawet 15% na rachunkach. Jeżeli szukasz dodatkowych oszczędności, przeanalizuj pory, w jakich korzystasz z prądu i zmień taryfę na taką, jaka odpowiada Twojemu trybowi życia.


Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.