Znana sieć kawiarni składa wniosek o upadłość. Byli obecni w wielu polskich miastach

Sieć kawiarni Cofix, która obiecywała zrewolucjonizować polski rynek kawowy oferując kawę za 6 złotych, składa wniosek o upadłość. Ta decyzja może oznaczać koniec ambitnego projektu, który miał zmienić sposób, w jaki Polacy piją kawę poza domem.

Fot. Pixabay

Historia Cofix w Polsce rozpoczęła się w czerwcu 2020 roku, w samym środku pandemii koronawirusa. Mimo niesprzyjających okoliczności, sieć zdołała rozwinąć się do 18 lokali w czterech polskich miastach: Warszawie, Lublinie, Katowicach i Białymstoku. Część z tych kawiarni działała w systemie franczyzowym, dając szansę lokalnym przedsiębiorcom na prowadzenie własnego biznesu.

Model biznesowy Cofix był prosty i rewolucyjny zarazem. Firma oferowała produkty w stałych cenach: 6, 9, 12 lub 15 złotych, ze sztandarowym produktem – małą kawą za 6 złotych. Strategia zakładała utrzymywanie cen na poziomie 10-30% niższym niż konkurencja, co miało przyciągnąć klientów szukających przystępnych cenowo alternatyw.

Początkowo plany firmy były niezwykle ambitne. Cofix zamierzał otworzyć 25 lokalizacji w samym tylko 2020 roku, a w kolejnym roku planowano uruchomienie kolejnych 16 punktów. Koszt otwarcia pojedynczej kawiarni wahał się od 200 do 500 tysięcy złotych, co miało być możliwe do udźwignięcia przez potencjalnych franczyzobiorców.

Jednak rzeczywistość okazała się brutalna. Pandemia COVID-19 drastycznie zweryfikowała pierwotne założenia. Do tego doszła galopująca inflacja, która postawiła pod znakiem zapytania możliwość utrzymania niskich cen. Ostatecznie, 21 października 2024 roku, firma złożyła wniosek o upadłość, który został opublikowany w Krajowym Rejestrze Zadłużonych.

Upadek Cofix może mieć poważne konsekwencje społeczne. Pracownicy sieci staną przed koniecznością znalezienia nowej pracy w niepewnych czasach gospodarczych. Franczyzobiorcy, którzy zainwestowali znaczące środki w otwarcie lokali, mogą ponieść dotkliwe straty finansowe. Sam fakt zniknięcia sieci oferującej kawę w przystępnych cenach może wpłynąć na zwyczaje konsumenckie Polaków, zmuszając ich do szukania alternatyw lub ograniczenia spożycia kawy poza domem.

Przypadek Cofix może również zniechęcić potencjalnych przedsiębiorców do inwestowania w sektor gastronomiczny, szczególnie w modelu franczyzowym. Historia tej sieci pokazuje, jak trudno jest utrzymać model biznesowy oparty na niskich cenach w obliczu rosnącej inflacji i niepewnej sytuacji gospodarczej.

Upadłość Cofix to także sygnał ostrzegawczy dla innych sieci planujących ekspansję na polski rynek z podobnym modelem biznesowym. Pokazuje, że nawet międzynarodowe doświadczenie (sieć posiadała 350 lokali na świecie, głównie w Izraelu i Rosji) nie gwarantuje sukcesu na wymagającym polskim rynku.

Ta historia jest również świadectwem szerszych zmian zachodzących w polskiej gastronomii. Rosnące koszty prowadzenia działalności, zmieniające się preferencje konsumentów i niepewna sytuacja gospodarcza tworzą środowisko, w którym nawet najbardziej innowacyjne koncepty biznesowe muszą walczyć o przetrwanie.

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl