25 lata temu otwarto warszawskie metro. Było tylko 11 stacji. Kabaty były pustym polem [WIDEO]
Rok 2020 jest dla Metra Warszawskiego rokiem szczególnym, nie tylko ze względu na trwającą rozbudowę II linii oraz niedawne otwarcie dla pasażerów kolejnych trzech stacji na Woli, ale także ze względu na 25-tą rocznicę uruchomienia metra w Warszawie, przypadającą 7 kwietnia.
To właśnie tego dnia, 7 kwietnia 1995 roku, o godzinie 12.35 na linię M1 wyruszyły pierwsze pociągi. Przez pierwsze trzy lata funkcjonowania metra w Warszawie, przejazd podziemną kolejką możliwy był na trasie od stacji Kabaty do Politechniki. W ciągu następnych lat, linia M1 stopniowo wydłużała się. Kolejny fragment tej linii, do stacji Centrum oddany został do dyspozycji pasażerów w 1998 roku, do stacji Ratusz-Arsenał w 2001 roku, w 2003 roku do stacji Dworzec Gdański, a w 2005 roku do Placu Wilsona. Zakończenie budowy całej pierwszej linii metra, od Kabat do węzła przesiadkowego na Młocinach, nastąpiło w dniu 25 października 2008 roku, kiedy to zakończona została budowa odcinka bielańskiego. Obecnie, na tej trasie podróżuje ponad 550 tys. osób dziennie. Z linii M2 codziennie korzysta około 215 tys. pasażerów. Jej pierwszy fragment, między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim czyli centralny odcinek II linii metra, udostępniony został pasażerom 8 marca 2015 roku. Od tego czasu II linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku, oddane dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019 roku, oraz o trzy na Woli, z których korzystać możemy od kilku dni.
Sieć metra jest stale rozbudowywana. Kolejne odcinki M2 na Bródno (3 stacje) oraz na Bemowo (2 stacje) są w trakcie budowy, a ostatni odcinek z trzema stacjami wraz ze Stacją Techniczno Postojową Karolin, jest obecnie projektowany. Do końca 2023 roku wszystkie prace budowlane na II linii metra powinny się zakończyć. System metra w Warszawie będzie miał 46 km trasy i 42 stacje, z których codziennie korzystać będzie nawet milion pasażerów.
Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowa III linii w kierunku Pragi Południe. Dotarcie metrem w ten rejon miasta możliwe będzie poprzez wykorzystanie trzeciego peronu stacji M2 Stadion Narodowy. To tu pasażerowie będą mogli w wygodny sposób przesiąść się z trzeciej na drugą linię metra. W połowie grudnia 2019 podpisana została umowa na opracowanie Studium Technicznego dla tego zamierzenia.
Równolegle toczą się prace koncepcyjne i projektowe dla dobudowania dwóch stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji Plac Konstytucji. W połowie września 2019 roku wyłoniony został Wykonawca prac przedprojektowych oraz projektów budowlanych. Dzięki powstaniu tych stacji wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami skróci się do ok. 700 metrów.
Z rozbudową sieci metra wiąże się konieczność zakupu nowego taboru, którym podróżują pasażerowie. Poza pociągami Inspiro, dostarczonymi przez wyłonioną w postępowaniu przetargowym firmę Siemens, po drugiej linii kursować będą pociągi wyprodukowane przez Skodę. 30 stycznia 2020 roku rozstrzygnięty został przetarg na zakup 37 pociągów, z opcją rozszerzenia go o dodatkowe 8 składów. Pierwszy pociąg Skody powinien przyjechać do Warszawy jeszcze w 2021 roku, czyli na 2 lata przed ukończeniem rozbudowy całej II linii metra.
Warszawskie metro na stałe wpisało się w krajobraz naszego miasta, realizując od 25 lat przewozy pasażerskie na najwyższym poziomie. Z okazji jubileuszu, w Galerii Multimedialnej znajdującej się na stacji Świętokrzyska, od 7 do 21 kwietnia wyświetlana będzie animacja poświęcona 25-leciu metra w Warszawie.