Niskobudżetowa strona internetowa – jak stracić wiele, płacąc mniej
Są strony internetowe i… strony internetowe. Często klienci zadają nam pytanie, dlaczego strony www, które przygotowują profesjonaliści z Agencji Interaktywnej Website Style, tyle kosztują i z czego wynikają duże różnice w cenie. Pierwsza część odpowiedzi właśnie się pojawiła – stronę tworzą fachowcy, najlepsi w swojej branży. Część druga odpowiedzi jest nieco bardziej złożona.
O kunszcie i koszcie budowania profesjonalnej i działającej bez zarzutu strony internetowej opowiada Dawid Szmigiel – CEO w Website Style, agencji interaktywnej z Gdyni, dzięki której w sieci działają już tysiące witryn i sklepów internetowych, przynoszących swoim właścicielom satysfakcję i zyski.
Szablon kontra budowanie strony internetowej szytych na miarę
Podczas tworzenia strony www można posiłkować się zarówno szablonami graficznymi, jak i gotowym kodem źródłowym. Skraca to czas realizacji nawet o połowę.
Z informacji, które otrzymujemy od klientów, wynika, że ponad połowa firm (agencji) posiłkuje się takimi rozwiązaniami. Nasza agencja interaktywna Website Style jeszcze 5-6 lat temu również proponowała tego typu rozwiązania przy niższych budżetach. Na przestrzeni lat porzuciliśmy jednak te praktyki, ponieważ strony internetowe wykonane w ten sposób były niestabilne i podatne na ataki, a to znacząco i – niestety – negatywnie wpływało na wizerunek naszej agencji oraz postrzeganie jakości usług posprzedażowych (tzw. wsparcia technicznego). Było to dla nas bardzo problematyczne, ponieważ musieliśmy wstrzymywać prace nad bieżącymi projektami, aby ratować realizacje, które wykonaliśmy 2-3 lata wcześniej!
Druga część odpowiedzi na pytanie, dlaczego strony www w naszej agencji Website Style są drogie, brzmi zatem: bo tworzymy witryny internetowe raz a dobrze. Drogo jest tylko wtedy, gdy trzeba za to samo zapłacić dwa razy lub kiedy trzeba ciągle dopłacać do czegoś już zakupionego, bo pojawiają się usterki.
Wysoki koszt strony internetowej to… duża oszczędność
Tworzenie/projektowanie serwisów to długotrwały i żmudny proces – począwszy od kreacji graficznej, która musi spełniać oczekiwania klienta i zadowolić zamawiającego pod względem estetyki, aż po prace nad wieloma aspektami technicznymi, o których klient zazwyczaj nie wie, ale o których my – jako specjaliści – musimy pamiętać. To m.in. semantyka kodu, optymalizacja, RWD, CMS, łatwość edycji, użyteczność, minifikacja kodu, zabezpieczenia i wiele innych elementów zza kulis działania strony. Z tego powodu stworzenie nawet prostej strony wizerunkowej zupełnie od podstaw może zająć wiele czasu i trwać nawet 1,5 miesiąca. Tymczasem klienci nadzwyczaj często pytają nas, czy uda się wykonać całą pracę w trzy tygodnie…
Aby najlepiej zobrazować proces tworzenia strony internetowej, przedstawiamy klientowi harmonogram prac. Dopiero patrząc na ten plan przez pryzmat ilości i czasochłonności zadań, które trzeba będzie wykonać, aby powstała naprawdę dobra strona internetowa, klient zaczyna się rozumieć, że 15 dni roboczych, czyli owe wymarzone trzy tygodnie, to rzeczywiście nie jest zbyt dużo. Tym bardziej, że działania związane z tworzeniem nowej strony www nie obejmują tylko prac związanych z samą witryną, bo to również przygotowanie treści do strony i ich publikacja, skonfigurowanie serwerów, obsługa domeny, szkolenie. To wszystko – wbrew pozorom – pochłania bardzo dużą ilość czasu.
Jako właściciel agencji interaktywnej bardzo bym sobie życzył, aby strony internetowe budowane od podstaw powstawały w tak krótkim czasie. Niestety, mając na uwadze wszystkie aspekty techniczne, niewykonalne jest uzyskanie najwyższej jakości szybciej – nawet przy maksymalnym zaangażowaniu obu stron, czyli i klienta, i agencji.
Profesjonalna strona internetowa – ile kosztuje roboczogodzina?
W naszej branży wartość zlecenia jest istotna, ale najważniejszym wyznacznikiem działań i rozliczeń z klientem jest czas, a dokładnie – roboczogodzina. Jest to waluta, która posługują się pracownicy większości agencji. Tworząc serwis zgodnie ze sztuką, musimy zaangażować trzech specjalistów: grafika, programistę, testera. Mając na uwadze, że obecnie specjaliści z branży IT są jedną z lepiej opłacanych grup zawodowych, profesjonalna strona nie może kosztować 1-2 tysiące złotych. Ta kwota nie wystarczy na pokrycie wszystkich opłat związanych z kreacją strony (wynagrodzenia pracowników) i kosztów działania samej agencji, która oferuje usługi na wysokim poziomie (m.in. koszta stałe biura, różnego rodzaju subskrypcje i oprogramowanie, dzięki którym można budować profesjonalne strony www).
Jak rozpoznać poziom jakości usług agencji – poradnik Website Style
Zdaję sobie sprawę, że klientom, którzy przecież nie muszą znać się na technologiach, jest bardzo trudno określić poziom jakości usług oferowanych przez poszczególne agencje. Na co więc warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na przekazanie praw autorskich i majątkowych, gwarancję, wsparcie techniczne i to, czy strona będzie budowana z wykorzystaniem pagebuilder (edytora wizualnego). Po zweryfikowaniu wymienionych czterech elementów będziemy wiedzieć, jaką jakość chce zaoferować wykonawca.
Ważna uwaga: pamiętajmy, że serwis www to narzędzie, które ma konkretne zadania do wykonania. Z doświadczenia wiem, że klienci bardzo mocno skupiają się na szacie graficznej. Strony nie robi się jednak dla siebie; tworzy się ją dla użytkowników, i to użytkowników o różnej umiejętności poruszania się w internecie, na co wpływ mają np. wiek internauty lub branża, w której działa. Dlatego warto zostawić nam, twórcom stron internetowych, trochę przestrzeni do działania – abyśmy mogli przedyskutować w zespole dany projekt, podzielić się doświadczeniem i dopiero wtedy, w kooperacji, opracować niemal idealne, a na pewno niezawodne, narzędzie marketingowe w postaci profesjonalnej, nowoczesnej strony internetowej.
Szablony i motywy WordPress – prawda jest… skomplikowana
Czasami klienci proszą o wykonanie strony www, ale nie na WordPressie, ponieważ uważają, że z tym systemem wiążą się tylko problemy. Tymczasem samo narzędzie nie jest wadliwie, ale jak będzie działać, zależy od jego przystosowania pod potrzeby klienta. Niepodważalnym plusem WordPressa jest bardzo dużo szablonów, którymi twórcy stron się posiłkują (podobnie zresztą jest w przypadku innych platform, np. Joomla czy Drupal).
Wykorzystywanie gotowych modułów w stronach szablonowych uniemożliwia jednak rozwijanie poszczególnych funkcjonalności w przyszłości lub zautomatyzowanie niektórych procesów na stronie. Napisanie pluginu (wtyczki) na rzecz dodatkowych funkcjonalności jest o tyle problematyczne, że podczas aktualizacji nasz kod zostanie usunięty. Możemy wprawdzie wymusić brak aktualizacji, ale strona stanie się podatna na ataki i będzie zagrażać całemu serwisowi.
Istnieją 4 główne niedogodności związane ze stronami stawianymi na szablonach/motywach WordPressa. Po pierwsze: gotowe rozwiązania mają to do siebie, że wewnątrz panelu CMS jest zaimplementowanych bardzo dużo pluginów, które klient wykorzystuje w zaledwie 30-40%. Tymczasem mają one wpływ na szybkość działania strony oraz na wyniki organiczne – roboty Google również sprawdzają semantykę kodu, proporcję ilość kodu do obszerności strony oraz pagespeed (szybkość ładowania się strony).
Po drugie: decydując się na stronę zbudowaną w oparciu o szablon, musimy pamiętać, że agencje nie mogą przekazać pełnych praw autorskich i majątkowych. Chyba że wykupią najdroższą licencję – co najczęściej nie ma miejsca, gdyż jest ona dziesięciokrotnie droższa od standardowej.
Po trzecie: nic nie stoi na przeszkodzie, aby np. firma konkurencyjna postawiła na tym samym szablonie nieomal identycznie wyglądającą stronę, jak zamówiona. Cóż, żaden klient nie będzie zadowolony, kiedy dostrzeże bliźniaczą witrynę u konkurencji…
I po czwarte wreszcie: zdarza się, że twórcy szablonów przestają je wspierać lub komponenty użyte do budowy strony nie działają na zaktualizowanej wersji szablonu. Strona staje się wtedy bezużyteczna, bo nie można jej edytować. Dla agencji jest to olbrzymi problem, ponieważ klient nam zaufał, a my w takiej sytuacji – nie z własnej winy – nie możemy naprawić strony.
Warto zwrócić jeszcze uwagę na inny, często pomijany lecz ważny aspekt opłacalności zakupu profesjonalnej strony www tworzonej od podstaw: w razie niepowodzenia biznesu można ją odsprzedać lub dystrybuować (franczyza). A to oznacza, że do kieszeni właściciela wracają pieniądze wydane kiedyś tam na wykreowanie witryny.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.