Zielona fala dla tramwajów już tam działa! Wsiadasz i jedziesz!
Zielona fala dla tramwajów między Dworcem Centralnym a GUS już działa. Przyśpieszą tramwaje aż czterech linii! Tramwaje Warszawskie tłumaczą na cym to polega.
Pasażerowie oszczędzą nawet dwie minuty. Zielona fala działa na 1,5 km trasy na Alei Niepodległości. Tramwaje przejadą szybciej przez pięć skrzyżowań – przy Koszykowej, Nowowiejskiej, Trasie Łazienkowskiej, Nowogrodzkiej i przy Rondzie Czterdziestolatka.
Jak to działa?
Skrócenie czasów przejazdu tramwajów to zasługa nowoczesnych programów sygnalizacji świetlnej. Pracownicy Tramwajów Warszawskich projektują je sami albo współpracują z miejskimi drogowcami. Na odcinku GUS – Dworzec Centralny sygnalizacje zostały ze sobą skoordynowane. Tramwaj podjeżdżając do kolejnych skrzyżowań od razu może jechać dalej i nie musi czekać pod sygnalizatorem. Pracę systemu wspomagają czujniki w torowisku i dane z systemu nawigacji satelitarnej GPS. Lokalizacja tramwaju jest aktualizowana na bieżąco i pozwala precyzyjnie przewidzieć, kiedy wagon do kolejnego skrzyżowania. Dzięki połączeniu kilku sposobów wykrywania tramwajów i nadawania im priorytetu czas przejazdu na odcinku o długości 1,5 km skraca się nawet o 2 minuty. Szybciej jadą cztery linie – 10, 17, 33, 41.
Zielona fala dla tramwaju w całym mieście
W Warszawie jest coraz więcej skrzyżowań z priorytetem dla tramwajów. Wprowadziliśmy to rozwiązanie już na 156 z ponad 255 takich miejsc. System priorytetów obejmie wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów 75% takich skrzyżowań. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.
Więcej szybszych linii tramwajowych
Trasa GUS – Dworzec Centralny to nie jedyna trasa, na której pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Priorytety dla tramwajów są wdrażane sukcesywnie od 2014, czego efekty widać w całym mieście. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.