UE chce wprowadzić przepisy 1 stycznia. Zabiorą seniorom dokumenty?

Unia Europejska pracuje nad rewolucyjnymi zmianami w przepisach dla kierowców. Wspólnota twierdzi, że chodzi o bezpieczeństwo drogowe. Komisja Europejska przedstawiła kontrowersyjne propozycje uderzające zwłaszcza w seniorów oraz młodych kierowców.

Fot. Shutterstock

Główne założenia zmian dla osób po 60. roku życia to skrócenie terminu ważności prawa jazdy i wymóg regularnych badań lekarskich oraz egzaminów co 2 lata. Tłumaczy się to troską o zdolność seniorów do bezpiecznej jazdy, jednak organizacje konsumenckie ostrzegają przed dyskryminacją ze względu na wiek. Jednocześnie UE proponuje wprowadzenie ograniczenia prędkości do 90 km/h dla kierowców poniżej 24 lat.

Oto propozycje zmian w przepisach dla seniorów i młodych kierowców według UE

Główne założenia zmian w przepisach dla seniorów

  • Cel: monitorowanie sprawności i zapewnienie bezpieczeństwa starszych kierowców,
  • Skrócenie okresu ważności prawa jazdy – konieczność częstszego odnawiania dokumentu,
  • Regularne badania lekarskie co 2 lata,
  • Egzaminy z przepisów ruchu drogowego co 2 lata – weryfikacja zdolności do prowadzenia pojazdu,
  • Kontrowersje: zarzuty o dyskryminację ze względu na wiek. Starsi kierowcy i tak powodują najmniej wypadków według statystyk

Propozycje zmian dla młodych kierowców

  • Cel: poprawa bezpieczeństwa pomimo braku doświadczenia. Ustawa ma zapobiegać wypadkom spowodowanym przez nieodpowiedzialną jazdę,
  • Ograniczenie prędkości do 90 km/h dla osób przed 24. rokiem życia,
  • Kontrowersje: zarzuty o stereotypowe traktowanie młodych kierowców.

Eksperci wskazują, że nowe przepisy mogą być trudne do wprowadzenia w życie ze względu na różnice w systemach prawa jazdy poszczególnych krajów UE. Część państw wydaje np. prawo jazdy bezterminowo, co kłóci się z założeniami KE. Ponadto Bruksela daje pewną swobodę w implementacji regulacji, przez co mogą pojawić się rozbieżności.

Jak mówią nieoficjalne informacje, wspólnota będzie chciała przegłosować nowe prawo tak, aby weszło w życie w przyszłym roku. Nawet jeżeli się to uda, nie oznacza to, że przepisy od razu, że przepisy wejdą w życie we wszystkich krajach. Każdy kraj będzie musiał wprowadzić je oddzielnie i dostosować do swojego prawa.

Statystyki mówią same za siebie

Ogólnodostępne statystyki mówią same za siebie. Na ich podstawie można wysnuć pewne wnioski:

  • Badania międzynarodowe wykazały, że wzrost liczby aktywnych starszych kierowców ma nieznaczny wpływ na liczbę śmiertelnych wypadków. Co więcej, wskaźnik ofiar śmiertelnych na milion starszych kierowców jest czterokrotnie niższy niż wśród młodych kierowców w wieku 18-24 lat​​.
  • Seniorzy z różnymi ograniczeniami natury medycznej nie wykazują wysokiego ryzyka spowodowania wypadku drogowego. Stosują różne strategie kompensacyjne, takie jak redukcja prędkości, unikanie jazdy nocnej i stosowanie pasów bezpieczeństwa​​.
  • Około 50% wypadków z udziałem starszych kierowców ma miejsce w obrębie skrzyżowań, a skrzyżowania w terenie zabudowanym są szczególnie ryzykowne dla tej grupy wiekowej, ze względu na zwiększone prawdopodobieństwo zderzeń bocznych​​.
Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl