Strefy Czystego Transportu. Zobacz jakie miasta je wprowadzą i od kiedy zaczną obowiązywać
W odpowiedzi na problem smogu, samorządy wprowadzają Strefy Czystego Transportu (SCT). Nowe zasady będą miały istotny wpływ na kierowców, szczególnie tych poruszających się starszymi samochodami. Za wjazd do strefy samochodem, który nie spełnia wymagań grozi wysoki mandat. Jakie miasta wprowadzają SCT?
Strefy Czystego Transportu to wyznaczone obszary miast, do których wjazd będzie dozwolony tylko dla pojazdów spełniających określone normy emisji spalin. Celem jest ograniczenie ruchu samochodów emitujących najwięcej zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza w centrach aglomeracji.
Pionierami we wdrażaniu SCT są Warszawa, Kraków i Wrocław.
- Stolica planuje uruchomienie pierwszej strefy już 1 lipca 2024 roku, obejmując nią większą część Śródmieścia oraz fragmenty dzielnic Wola, Kamionek, Grochów i Saska Kępa. Wymagania dotyczące wjazdu będą stopniowo zaostrzane od 2026 roku,
- Kraków, mimo wcześniejszych trudności formalnych, również dąży do wprowadzenia SCT od lipca 2024. Pełna wersja SCT w Krakowie zacznie obowiązywać najprawdopodobniej w 2026 roku,
- Wrocław zamierza wdrażać strefy etapowo, począwszy od 2025 roku, z pełną implementacją do 2030 roku,
- W kolejce do wprowadzenia SCT ustawiają się także inne miasta, m.in. Gliwice, Lublin, Rzeszów i Toruń, choć konkretne daty i zasady nie są jeszcze znane. Swoje zainteresowanie wyrażają również Gdańsk, Łódź i Poznań, ale na razie bez wiążących deklaracji.
Do Stref Czystego Transportu będą mogły wjeżdżać pojazdy elektryczne, napędzane wodorem, gazem ziemnym oraz te spełniające określone normy emisji spalin Euro. Wyjątki przewidziano dla pojazdów służb ratunkowych, osób z niepełnosprawnościami, seniorów powyżej 70 lat, samochodów specjalnych i zabytkowych oraz realizujących zadania na rzecz zarządców dróg. Pojazdy zeroemisyjne otrzymają bezwzględny dostęp do stref.
Kierowcy wjeżdżający do SCT wjeżdżają bez żadnego problemu na podstawie wpisu w CEPiK. Kierowcy korzystający ze zwolnień będą musieli mieć odpowiednią nalepkę. Bez nalepki potwierdzającej spełnienie norm lub wpisu do CEPiK będą musieli liczyć się z mandatem do 500 zł. Naklejki będą wydawane przez urzędy gmin.
Wprowadzenie Stref Czystego Transportu w Polsce wpisuje się w szerszą strategię Unii Europejskiej, mającą na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń z pojazdów. Kierowcy, szczególnie ci posiadający starsze samochody, muszą przygotować się na nadchodzące zmiany i rozważyć alternatywne sposoby poruszania się po strefach czystego transportu.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.