Czy będzie nowy, surowy zakaz w metrze? Dotyczy ruchomych schodów
Przez lata pasażerowie warszawskiego metra przyzwyczaili się do zasady „stań po prawej, idź po lewej” na schodach ruchomych. Jednak ta praktyka jest obecnie kwestionowana przez ekspertów ze względów bezpieczeństwa. Będzie nowy, surowy zakaz w metrze?
Sprawą zainteresowała się Warszawska Gazeta Wyborcza. Antoni Mielniczuk, rzecznik Transportowego Dozoru Technicznego wyjaśnia w rozmowie z redakcja tego tytułu, że poruszanie się po jadących schodach jest ogromnie ryzykowne. – Nieumyślne potrącenie innych podczas poruszania się w trakcie jazdy po schodach może spowodować upadek o bardzo poważnych skutkach – podaje rzecznik. Jeszcze w 2023 roku o sprawę wypadków na schodach pytał się rzecznika portal Transport-publiczny.pl. Zgodnie z danymi, od początku 2021 roku odnotowano wówczas 68 sytuacji w których było poszkodowane osoby. Dlatego zamiast dotychczasowej praktyki, TDT zaleca „zajmowanie miejsc naprzemiennie na kolejnych stopniach po prawej i lewej stronie”. Takie podejście ma zapewnić równomierne obciążenie stopni i całej konstrukcji urządzenia.
Metro Warszawskie działania podjęło już w 2018 roku, kiedy to zniknęły naklejki informujące o tym, by przepuszczać śpieszących się pasażerów. Na pytania warszawskiej gazety dotyczące wprowadzenia konkretnych zakazów nie odpowiada jednoznacznie. Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego, poinformowała, że „Realizując wskazania instytucji nadzorującej, usunięte zostały naklejki, które sugerowały pasażerom pozostawianie lewej strony biegu schodów ruchomych dla osób się spieszących”.
Wprowadzenie nowych regulacji zakazujących poruszania się po schodach może być trudne do zaakceptowania dla wielu warszawiaków, szczególnie na stacjach takich jak Centrum, gdzie brak jest alternatywnych schodów tradycyjnych. Radny Piotr Wertenstein-Żuławski (Koalicja Obywatelska) wyraża obawy o przepustowość: „Mam wrażenie, że większość warszawiaków wie już, że należy stać po prawej stronie, ale zwłaszcza ze stacji Centrum korzysta wielu obcokrajowców, przyjezdnych. Nie wszyscy znają te zasady”.
Czy formalne restrykcje pojawią się w Warszawie? Na razie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Metro Warszawskie nie ogłosiło formalnego zakazu, a jedynie usuwa oznaczenia zachęcające do pozostawiania lewej strony wolnej.
Nie tylko Warszawa rozważa zmiany w prawie
Istnieją miejsca, gdzie zakazano chodzenia po schodach ruchomych, jednak w większości są to apele do pasażerów. Przykłady takich miejsc to:
- Metro w Londynie (Underground): W Londynie w niektórych stacjach metra istnieją znaki zachęcające pasażerów do stania po obu stronach schodów ruchomych, zamiast chodzenia po nich. Celem jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa.
- Metro w Tokio: W niektórych stacjach metra w Tokio zaleca się, aby pasażerowie stali po obu stronach schodów ruchomych, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków.
- Metro w Hongkongu: W Hongkongu również zachęca się pasażerów do stania na schodach ruchomych, zamiast chodzenia po nich. Wynika to z badań wskazujących, że takie postępowanie może zwiększyć przepustowość i poprawić bezpieczeństwo.
- Metro w Paryżu: W paryskim metrze również pojawiły się kampanie mające na celu zachęcenie pasażerów do stania na schodach ruchomych, aby zmniejszyć ryzyko wypadków.
Nie zawsze są to formalne zakazy, zalecenia te są często wspierane kampaniami informacyjnymi i znakami w stacjach metra.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.