Klamka zapadła! Uczniowie będą zszokowani nowym zakazem od 1 września?
Ministerstwo Edukacji Narodowej bada ocenę wpływu smartfonów na edukację w Polsce. Podczas gdy wiele krajów na świecie już wprowadziło restrykcyjne zakazy dotyczące używania telefonów komórkowych w szkołach, Polska wybiera ostrożne, analityczne podejście do tej kwestii. Barbara Nowacka, szefowa ministerstwa edukacji mówi wprost o zakazie.
Rewolucji na razie nie będzie. Minister Nowacka, w wywiadzie dla Radia ZET, przedstawiła stanowisko resortu, podkreślając, że polski system edukacyjny nie jest jeszcze gotowy na całkowity zakaz smartfonów. „Problem uzależnienia od urządzeń mobilnych wykracza poza środowisko szkolne i dotyczy całego społeczeństwa” – stwierdziła minister, sygnalizując potrzebę szerszego spojrzenia na tę kwestię.
MEN planuje przeprowadzić dogłębne badania nad wpływem smartfonów na wyniki edukacyjne uczniów. To podejście oparte na dowodach ma pomóc w podjęciu świadomych decyzji dotyczących ewentualnych regulacji. Minister Nowacka podkreśla, że decyzje o ograniczeniach powinny być podejmowane na poziomie poszczególnych szkół, w ścisłej współpracy z rodzicami. Wiele polskich szkół już teraz wprowadza własne rozwiązania, takie jak sejfy na telefony podczas lekcji. Nowacka zaznacza, że używanie telefonów w czasie zajęć jest niedopuszczalne, choć dostrzega potencjał wykorzystania smartfonów w celach edukacyjnych przez nauczycieli.
Zamiast koncentrować się wyłącznie na zakazach, MEN proponuje alternatywne podejście. Minister sugeruje organizowanie zajęć i aktywności dla uczniów podczas przerw, aby zmniejszyć ich potrzebę sięgania po telefony. Jako przykład podaje udostępnianie stołów do gier w szkołach średnich, co zachęca młodzież do interakcji i aktywności fizycznej. Warto zauważyć, że problem nie jest nowy. Poprzedni minister edukacji, Przemysław Czarnek, również dostrzegał problemy związane z używaniem smartfonów w szkołach. Jednak jego podejście było bardziej zachowawcze, argumentował, że całkowity zakaz wymagałby szerszych zmian prawnych, szczególnie w kontekście prawa własności.
Podczas gdy Polska ostrożnie podchodzi do tej kwestii, wiele krajów na świecie już podjęło radykalne kroki:
- Francja była pionierem, wprowadzając w 2018 roku ogólnokrajowy zakaz używania smartfonów w szkołach podstawowych i gimnazjach.
- Wielka Brytania pozostawia decyzje szkołom, gdzie wiele placówek wprowadza własne restrykcje.
- Holandia planuje wprowadzić zakaz smartfonów, tabletów i smartwatchy w szkołach od 2024 roku.
- Finlandia, znana z innowacyjnego podejścia do edukacji, skupia się na uczeniu odpowiedzialnego korzystania z technologii zamiast wprowadzania zakazów.
- W USA podejście różni się w zależności od stanu i okręgu szkolnego.
- Australia wprowadziła zakaz używania smartfonów w szkołach publicznych w kilku stanach.
Badania: wpływ smartfonów na proces uczenia się uczniów
Smartfony stały się nieodłącznym elementem życia codziennego, również w kontekście edukacyjnym. Wpływ smartfonów na proces uczenia się uczniów jest tematem intensywnych badań, które przynoszą mieszane wyniki.
Negatywne Aspekty Używania Smartfonów
Jednym z głównych problemów związanych z używaniem smartfonów w szkole jest ich wpływ na koncentrację uczniów. Badania UNESCO wskazują, że obecność smartfona w pobliżu może obniżyć zdolność do skupienia się i wykonania zadań, nawet jeśli telefon nie jest aktywnie używany. Zjawisko to zostało opisane jako „zmniejszenie mocy mózgu” przez samą obecność smartfona, co sugeruje, że część mózgu jest zajęta próbą nie używania telefonu. Dodatkowo, nadmierne korzystanie ze smartfonów może prowadzić do uzależnienia, co z kolei ma negatywny wpływ na wyniki w nauce. Badania przeprowadzone w Korei Południowej i na Tajwanie wykazały, że uczniowie, którzy często korzystają ze smartfonów do gier i mediów społecznościowych, mają tendencję do niższych wyników w nauce.
Pozytywne Aspekty Używania Smartfonów
Mimo negatywnych aspektów, smartfony mogą również wspierać proces edukacyjny, jeśli są używane w odpowiedni sposób. Na przykład, badania podawane przez serwis The 74 Million sugerują, że smartfony mogą być użyteczne w budowaniu relacji społecznych i utrzymywaniu zdrowia psychicznego uczniów. W pewnych warunkach smartfony mogą również wspierać naukę poprzez dostęp do aplikacji edukacyjnych i materiałów dydaktycznych.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.