Tanio już było. Tyle wydamy na święta. Kwoty robią wrażenie

Przygotowanie tegorocznych świąt wielkanocnych będzie kosztować Polaków więcej niż przed rokiem. Eksperci sektora Food & Agro w Banku BNP Paribas wzięli pod lupę ceny produktów najczęściej kupowanych przed Wielkanocą i przeanalizowali, jak zmieniły się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wyniki pokazują, że za większość produktów będziemy musieli zapłacić więcej, choć w kilku przypadkach możemy liczyć na obniżki.

Fot. Shutterstock

Jaja droższe o 17%, masło o 21% – symbolika wielkanocna coraz droższa

Jajka, będące nieodłącznym symbolem Wielkanocy, w tym roku mogą być nawet o 15-17% droższe niż przed rokiem. Główną przyczyną takiego wzrostu jest znacznie niższa podaż spowodowana epidemią ptasiej grypy. Część stad kur niosek musiała zostać wybita jeszcze w 2024 roku, co doprowadziło do spadku wstawień kur niosek o 14% w ujęciu rocznym. Początek 2025 roku przyniósł kolejną falę ognisk choroby, co jeszcze bardziej pogłębiło spadek produkcji. Dodatkowo na wzrost cen wpływa sezonowy wzrost popytu na jaja przed świętami.

Jeszcze większy skok cenowy dotyczy masła, które według analityków będzie aż o 21% droższe w porównaniu z ubiegłoroczną Wielkanocą, pomimo 9-procentowego spadku od początku roku. Jest to produktem o największej dynamice wzrostu cen detalicznych wśród analizowanych artykułów spożywczych.

Mięso i wędliny – mieszane tendencje cenowe

Mięso i wędliny, które często dominują na wielkanocnych stołach, również będą droższe, szczególnie jeśli chodzi o drób i jego przetwory.

„Wędliny, pasztety czy też tradycyjne kiełbasy będą droższe. W szczególności wzrost cen widoczny będzie w przypadku mięsa i przetworów z drobiu, które będzie o około 9-10% droższe w relacji rocznej” – informuje dr Magdalena Kowalewska, dyrektorka Biura Analiz Sektora Food&Agro w Banku BNP Paribas.

Jest jednak również dobra wiadomość dla konsumentów – ceny surowego mięsa wieprzowego będą niższe niż przed rokiem. Przyczyniła się do tego epidemia pryszczycy wykryta w Niemczech oraz nadal relatywnie wysoka podaż żywca w Unii Europejskiej. Niestety, spadki cen mięsa nie przełożą się na przetwory wieprzowe, które będą o 4-5% droższe, głównie ze względu na wzrost pozasurowcowych kosztów produkcji.

Ekspertka dodaje, że można spodziewać się wielu promocji w sklepach, gdyż wędliny są produktami „gazetkowymi”, których atrakcyjne ceny mają przyciągać konsumentów do konkretnych sieci handlowych.

Pieczywo i nabiał – wzrosty z małymi wyjątkami

Za bochenek chleba w koszyczku i na świątecznym stole zapłacimy kilka procent więcej niż przed rokiem, mimo że ceny mąki będą zbliżone do ubiegłorocznych. Jak podkreślają eksperci, mąka jest tylko jednym z kosztów produkcji pieczywa – piekarnie odczuwają również wzrost płacy minimalnej czy kosztów energii.

W przypadku nabiału sytuacja jest zróżnicowana. Nieznaczne spadki cen oczekiwane są w przypadku mleka i twarogu, czemu sprzyja większa podaż surowca. Jednak te obniżki nie rekompensują wzrostów cen innych produktów, takich jak wspomniane wcześniej masło.

Słodkie wypieki – sernik droższy o 6%

Mimo że cukier będzie znacznie tańszy (nawet o 39% w porównaniu z ubiegłym rokiem) ze względu na dużą nadwyżkę produkcji na polskim rynku, domowe wypieki wcale nie będą kosztować mniej.

Analitycy sektora Food&Agro oszacowali tzw. indeks sernika, który wskazuje, jak w ostatnich latach zmieniały się koszty zakupu składników do jego przygotowania. Według ich wyliczeń, w okresie Wielkanocy 2025 roku koszt przygotowania tradycyjnej wersji sernika będzie o 6% wyższy niż przed rokiem.

Owoce i warzywa – mieszane tendencje

Niższych cen można spodziewać się w przypadku większości warzyw: ziemniaki będą tańsze o 10%, buraki o 2%, a marchew o 12% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Droższe będą za to owoce, zarówno rodzime, jak i importowane. Ze względu na niższe zbiory jabłek w ostatnim sezonie, ich ceny detaliczne w okresie Wielkanocy będą o kilkanaście procent wyższe niż rok temu.

Całościowy koszt świąt

„Koszyk produktów spożywczych najczęściej kupowanych przed Wielkanocą będzie o około 6% droższy w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku” – podsumowuje dr Magdalena Kowalewska.

W skład analizowanego koszyka wchodzą: 1 kg chleba pszenno-żytniego, 2 kg mąki pszennej, 2 kg mięsa wieprzowego, 2 kg kurczaka patroszonego, 0,5 kg szynki wieprzowej, 1 kg kiełbasy wędzonej, 1 kg twarogu półtłustego, 30 jaj, 1 kg masła, 1 kg oleju rzepakowego, 1 kg jabłek, 1 kg buraków, 1 kg marchwi, 1 kg cebuli, 3 kg ziemniaków, 1 kg cukru i 2 l soku jabłkowego.

Jeszcze większy wzrost dotyczy symbolicznego koszyczka wielkanocnego. Przeciętny koszyczek zawierający dwa jaja, 50 g pieczywa i 50 g kiełbasy będzie o 10% droższy w porównaniu z ubiegłorocznymi świętami.

Grzegorz Kozieja, dyrektor Departamentu Analiz Food and Agro i Specjalizacji Sektorowej, zwraca uwagę na szerszy kontekst: „Choć globalne ceny żywności spadły w porównaniu ze szczytem w 2022 r., to jednak pozostają podwyższone. Są o ok. 25% wyższe w ujęciu realnym niż ich średni poziom w 2019 r. Wzrost ceny żywności w Polsce przyspieszał na początku tego roku. Szacunki zmian cen r/r za marzec wskazują na poziom 6,7%, po wzrostach o 5,5% i 6,2% odpowiednio w styczniu i w lutym.”

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl