Ratusz maluje mural na „patelni”. Zachęca do pobytu nad Wisłą
Jak sprawić, aby ludzie zauważyli akcję społeczną w jednym z najbardziej zatłoczonych miejsc Warszawy? Jak zachęcić do wzięcia w niej udziału? Jak władze miasta mogą w niestandardowy sposób promować inicjatywy miejskie? Na stołecznej Patelni powstała praca artystyczna zachęcająca do odpoczynku nad Wisłą.
Zarówno warszawskie bulwary, jak i sama Wisła, w ciągu ostatnich kilku lat zyskały na popularności. Duży udział ma w tym miasto stołeczne i jego inwestycje w nadbrzeże, obejmujące także promocję i aktywizację mieszkańców stolicy. Odpoczynek nad Wisłą stał się popularną i modną formą spędzania wolnego czasu. W chwili obecnej władze miasta przygotowały szeroką akcję społeczną mającą na celu utrzymanie tego trendu i promocję terenów nadwiślańskich w Warszawie. Spoiwem dla tych działań jest projekt Dzielnicy Wisła, który skupia się na zachęcaniu m.in. do korzystania z infrastruktury nad Wisłą, możliwości żeglugi, odpoczynku na plażach miejskich i w terenach zielonych, ale także do dbania o tę przestrzeń.
Dobrym sposobem na wsparcie akcji i wzbudzenie zainteresowania był mural społeczny namalowany przez Good Looking Studio. Powstał on z okazji rozpoczęcia tegorocznego letniego sezonu nad Wisłą. Za projekt graficzny odpowiadała Aleksandra Jasionowska z Urzędu m.st. Warszawy.
Ręcznie malowane murale na warszawskiej Patelni jako narzędzie komunikacji i angażowania odbiorców.
Warszawska patelnia jest placem w ścisłym centrum Warszawy przy Rondzie Dmowskiego i Pałacu Kultury i Nauki. Powstała w 1998 roku i w założeniu miała mieć charakter tymczasowy, jednakże na stałe wpisała się w tkankę Warszawy i dla mieszkańców jest jednym z jej symboli. Każdy, kto choć jeden raz korzystał ze stacji Metro Centrum wie, że patelnia prowadząca do niej zawsze jest pełna spieszących się tłumów. Dodatkowo pokonując odcinek 20 – 50 metrów można spotkać kilkanaście osób rozdających ulotki, mówiących przez megafon. Patelnia jest także miejscem happeningów, występów artystów ulicznych, czy akcji charytatywnych. W takich warunkach bardzo trudno jest zainteresować odbiorców i zachęcić ich do zatrzymania się.
Murale ze swoją estetyką i kolorami przykuwają uwagę przechodniów. Prace artystyczne, w szczególności murale społeczne, ciekawie uzupełniają to miejsce i są skutecznym narzędziem komunikacji, wpisującym się w tkankę miejską.
„Mural „Otwarcie letniego sezonu nad Wisłą” stał się atrakcyjną formą przekazu i zachęcenia do odwiedzenia Dzielnicy Wisła. Linearny charakter pracy oddaje naturalny bieg rzeki i naturalny sposób korzystania z jej uroków. Całość pracy spinają elementy graficzne symbolizujące wiślane przestrzenie zielone, unikatowe tereny Natura 2000, dziki charakter prawego brzegu i wielkomiejski charakter bulwaru na lewym brzegu” – mówi Aleksandra Jasionowska.
Karol Szufladowicz, jeden z założycieli GLS przyznaje, że wzrasta popularność wykorzystania murali do promocji idei społecznych, upamiętniania postaci czy wydarzeń historycznych. „Trzeba pamiętać, że wykonanie wartościowego muralu nie jest łatwe. Potrzebna jest świeża kreacja i wzorowe wykonanie, a te elementy zdarzają się być pomijane. Jak by nie było, murale okolicznościowe mają najczęściej charakter zlecenia, rzadziej powstają z czysto oddolnej inicjatywy artystów”– podkreśla Szufladowicz.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.