Chcą uratować Las Młociński. Proponują alternatywną trasę gazociągu [MAPKA]
Napisał do nas administrator stron Warszawskie Bielany oraz Razem dla Bielan – w bardzo ważnej i trudnej dla mieszkańców Bielan sprawie. Las i Park Młociński, planowany jest do wycinki (około 5 tysięcy drzew) w związku z budową gazociągu wokół aglomeracji Warszawskiej. Stowarzyszenie Razem dla Bielan oraz strona społecznościowa Warszawskie Bielany zaproponowało alternatywną trasę gazociągu, tak żeby straty dla środowiska były jak najmniejsze.
„Oto i jest! Propozycja zmiany przebiegu gazociągu!
Mimo, że planowany przez środek Lasu Młocińskiego gazociąg jest inwestycją priorytetową w skali kraju i przeprowadzany jest specustawą to nie składamy broni i walczymy o korzystny kompromis dla naszej dzielnicy!
Propozycja zmiany przebiegu gazociągu przez Las Młociński została złożona przedstawicielom spółki Gaz-System podczas poniedziałkowego posiedzenia Komisji Architektury, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Bielany.
Podczas posiedzenia zaproponowany został jednak nie tylko nowy przebieg gazociągu, ale również wykorzystanie technologii pozwalającej na mniejsze straty środowiskowe, tj. wykonanie posadowienia gazociągu metodą bezwykopową na większej głębokości (poniżej strefy korzeniowej).
Przedstawiciele spółki Gaz-System zaopiniują propozycję w przeciągu miesiąca. Na czym polega złożona propozycja zmiany przebiegu gazociągu? Polega na wykorzystaniu istniejących przestrzennych warunków sprzyjających ograniczeniu strat środowiskowych jakie mogłyby powstać w wyniku planowanych przez Inwestora działań. Mówiąc wprost polega na wykorzystaniu pozostałości po budowie linii energetycznej, tj. istniejących korytarzy po wycince drzew (być może udałoby się ograniczyć tym samym wycinkę drzew tylko do jakiejś części przewidywanego pasa montażowego gazociągu, gdyby został on poprowadzony w niedużej odległości od linii energetycznej).
Opis alternatywnego przebiegu gazociągu (zgodnie z punktami na załączonej mapie): *Pkt1 – ul. Dziekanowska (1 – 2.1) – linia energetyczna od skrzyżowania z Dziekanowską do skrzyżowania z ul.Estrady (2.1 – 2.2) – ul.Estrady do przeszkody terenowej w postaci Kanału Młocińskiego (2.2 – 2.3) – dalej ul. Estrady [bądź alternatywnie równoległy dukt leśny; linia przerywana] (2.3 – 2.4) – linia energetyczna od skrzyżowania z ul. Estrady do punktu 2.4 w pobliżu ul. Pancerz (2.4 – 2.5) – teren zalesiony do przedłużenia ul. Stary Tor (2.5 – 2.6) – dukt leśny do ul. Dziwożony (2.6 – 3) – ul. Dziwożony do pkt4 (3 – 4)*
Propozycja ta ma skłonić Inwestora do podjęcia analizy czy zaproponowany przebieg jest możliwy pod względem lokalizacyjno-technicznym.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.