Bank wydał ważny komunikat! Ostrzega klientów przed takimi wiadomościami
W swoim komunikacie VeloBank apeluje do klientów, aby uważali na wszelkie wiadomości od „członków rodziny”. Jest to znana metoda oszustwa, w której przestępcy podszywają się pod bliskich ofiary, w celu wyłudzenia od niej środków finansowych. Zazwyczaj w treści wiadomości pojawia się prośba o kontynuowanie rozmowy na innym komunikatorze
Na swojej oficjalnej stronie internetowej VeloBank opublikował komunikat, w którym ostrzega swoich klientów, jednak sprawa dotyczy wszystkich osób, korzystających z internetu lub telefonów komórkowych. Apel dotyczy trwającej kampanii cyberataków „na członka rodziny”. Oszuści losowo rozsyłają SMS-y, w których podają się za bliską osobę i przedstawiają zmyśloną historię o konieczności zmiany numeru, najczęściej z powodu rzekomego zgubienia lub zniszczenia telefonu.
Jeżeli potencjalna ofiara uwierzy, że rozmawia przykładowo ze swoim dzieckiem, rodzeństwem, kuzynostwem lub rodzicami, przestępca namawia ofiarę na kontakt przez WhatsAppa. Tam prosi o pożyczkę pieniędzy, często w niemałych kwotach. Ponadto pod pretekstem nieudanego przelewu, oszust może próbować wyłudzić pieniądze w ten sposób kilka razy z rzędu.
Bankowcy zalecają zatem zachowanie szczególnej ostrożności podczas kontaktów „ze znajomymi” lub „członkami rodziny”. Podczas rozmowy, w której pojawia się prośba o pożyczenie pieniędzy, warto zadać rozmówcy pytania o fakty, które może znać tylko autentyczny członek rodziny. Warto również spróbować skontaktować się z tą osobą na „dotychczasowy” numer telefonu lub innymi środkami. VeloBank radzi również aby podejrzane wiadomości przesyłać do analizy bezpieczeństwa prowadzonej przez zespół CERT w niezmienionej formie tekstowej (nie zrzutu ekranu!) na numer 8080.
Mam 28 lat i mieszkam w Warszawie od urodzenia.