Będzie obowiązkowe tworzenie „Korytarza życia” i jazdy na suwak!

 Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym proponuje wprowadzenie obowiązku tworzenia „korytarzy życia” dla pojazdów uprzywilejowanych. Prawo miałoby wejść od 1 października.

Korytarz ratunkowykorytarz życia – metoda stworzenia wolnego przejazdu dla pojazdów ratowniczych poprzez przesunięcie się stojących w korku pojazdów w kierunku najbliższych krawędzi drogi wielojezdniowej. Tworzenie korytarza ratunkowego jest prawnie uregulowane w Austrii, Niemczech, Czechach, Słowenii i Szwajcarii. Istnieją inicjatywy propagujące stosowanie się do zasad tej metody również w Polsce.

W sytuacji znacznego spowolnienia ruchu na drodze wielojezdniowej, na przykład w wyniku wypadku, stojące w korku (lub poruszające się wolno) pojazdy powinny zjechać do lewej (dla lewego pasa ruchu) lub prawej (dla prawego pasa ruchu) skrajni jezdni. W przypadku, gdy pasów ruchu jest więcej, według niemieckich przepisów korytarz ratunkowy tworzony jest dla dwóch skrajnych lewych pasów ruchu.

Tworzenie korytarza ratunkowego pozwala na skrócenie czasu dojazdu samochodów ratunkowych bądź innych służb technicznych do miejsca wypadku, w tym również na przejazd dużych samochodów strażackich, co byłoby niemożliwe, gdyby korzystały one wyłącznie z pasa awaryjnego.

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym proponuje także wprowadzenie obowiązku jazdy na tzw. „suwak”, czyli naprzemiennego włączania się do ruchu.

Metoda zamka błyskawicznego (również „jazda na suwak” lub „na zakładkę”) – metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegającym na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.

W wielu krajach (np. Austrii i Niemczech) uregulowana prawnie w kodeksie drogowym, np. w art. 7 pkt. 4 Prawa o Ruchu Drogowym (StVO) w Niemczech:

Jeżeli na jezdni o wielu pasach ruchu w tym samym kierunku niemożliwa jest dalsza jazda jednym pasem lub też jeden z pasów się kończy, kierujący pojazdami znajdującymi się na sąsiadującym pasie jest obowiązany umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdom znajdującym się na kończącym się pasie w taki sposób, aby pojazdy te zajmowały miejsce na pasie umożliwiającym kontynuację jazdy naprzemiennie z pojazdami już tam się znajdującymi („postępowanie na zamek błyskawiczny”).

Prawidłowe wykonanie

Pojazd wpuszczany:

  • dojeżdża aż do końca dostępnego dla niego pasa jezdni,
  • nigdy nie zmienia pasa jezdni wcześniej niż przed końcem swojego pasa, nawet jeśli widzi wolne miejsce na pasie sąsiednim,
  • będąc już wpuszczonym nie wpuszcza nikogo innego.

Pojazd wpuszczający:

  • wpuszcza dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej,
  • nie wpuszcza nikogo więcej ponad pojazd, który właśnie wpuścił.
  • zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego by nie tworzyć fantomowego korka.
  • Korzyści dla ruchu drogowego

    • zmniejszona jest sumaryczna długość korka,
    • możliwy jest szybki przejazd pojazdem uprzywilejowanym
    • poruszanie się na równych zasadach redukuje agresję kierowców.
    • odpowiednio wykonany manewr powoduje zachowanie przepustowości zwężenia jezdni.
    • dodatkowy pas za skrzyżowaniem w połączeniu z jazdą na suwak zapobiega blokowaniu skrzyżowania.

Uwaga! Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiując treści i grafikę z naszej strony akceptujesz warunki umowy licencyjnej.

Copyright © 2016-2019 warszawawpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE Warszawę w Pigułce obsługuje Biuro Rachunkowe MP-Consulting i Partnerzy s.c.