Bilet przez komórkę? To proste!

Zarząd Transportu Miejskiego cały czas rozwija sieć sprzedaży biletów. Pasażerowie coraz częściej kupując bilet korzystają z urządzeń mobilnych. Wystarczy zainstalować na telefonie komórkowym specjalną aplikację. Z tej możliwości może skorzystać nawet grupa turystów, która przyjedzie do Warszawy na weekend. Jak aktywować bilety, jak długo od momentu zakupu zachowują one ważność i w jaki sposób są sprawdzane przez kontrolerów – wyjaśnia Magdalena Szymańska, Kierownik Sekcji Rozliczeń Klientów Instytucjonalnych.

Fot. ZTM

Wywiad ukazał się w numerze 12/2017 miesięcznika „iZTM”.

Zarząd Transportu Miejskiego umożliwia pasażerom nabywanie biletów przez telefon komórkowy. Jak ten system działa i jak jest rozwijany?

Ten kanał sprzedaży sam w sobie nie jest nowy, bo już w 2008 roku podpisana została pierwsza umowa na sprzedaż biletów przez telefony komórkowe. W 2011 roku doszli kolejni operatorzy. Teraz rozszerzamy formułę współpracy i dlatego wprowadziliśmy system otwarty zawierania umów. Co to w praktyce oznacza? Każda firma, po spełnieniu określonych warunków, po pozytywnym przejściu testów może przystąpić do współpracy z ZTM w zakresie sprzedaży biletu za pośrednictwem telefonów komórkowych. Testy polegają na sprawdzeniu samej aplikacji, sposobu składania zamówień, jak też raportowania do ZTM wyników sprzedaży. Operatorzy płacą z góry za bilety, które u nas zakupują za pośrednictwem magazynu wirtualnego i dalej odsprzedają je klientom.

Jakie bilety można kupić przez komórkę?

W ofercie znajdują się: bilety krótkookresowe, jednorazowe przesiadkowe oraz czasowe 20-minutowe.

Bilety w telefonach komórkowych także podlegają sprawdzaniu.
W jaki sposób pracują kontrolerzy?

Urządzenia kontrolerskie, tzw pidiony wyposażone są w czytnik kodu QR, dzięki któremu można  bez problemu zweryfikować, czy bilet nie stracił ważności. Bilety zakupione poprzez telefon komórkowy mają specjalne zabezpieczenia, które pozwalają wykryć, czy zamiast biletu ktoś ma w komórce jego zdjęcia. To jest bardzo przyjazna forma zakupu biletu. Można ją czasami traktować nawet, jako ostatnią deskę ratunku, bo telefon niemal każdy pasażer ma zawsze przy sobie, a usługa jest dostępna przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Wcześniej trzeba jednak ściągnąć i zainstalować na telefonie aplikację. Do wyboru pasażerowie mają kilka aplikacji: mPay, moBilet, SkyCash oraz jakdojade.pl, które różnią się wyglądem, ale ich funkcjonalność jest taka sama. Cena takiego biletu jest oczywiście zgodna z obowiązującą taryfą.

W jaki sposób się taki bilet aktywuje i jak długo zachowuje on swoją ważność?

Bilet kupiony przez telefon komórkowy jest ważny od razu, od momentu zakupu tj.: jeśli kupimy bilet 20-minutowy, to jest on ważny przez 20 minut od momentu zakupu. Podobnie jest z biletami jednorazowymi. Mamy również w tej ofercie bilet dobowy trzydniowy, który zachowuje swoją ważność odpowiednio przez 24 lub 72 godziny od momentu zakupu oraz bilety weekendowe. Warto pamiętać, że te ostatnie można kupić dopiero od piątku.

Skąd takie ograniczenie w przypadku biletu weekendowego?

Taki bilet jest ważny od piątku, od godziny 19.00 do godziny 8.00
w poniedziałek. W pozostałe dni tygodnia w aplikacjach pojawia się informacja, że biletu nie można nabyć. Chcemy uniknąć sytuacji, w której do stolicy przyjeżdża np. turysta, który nie jest zorientowany w naszej taryfie, kupi bilet weekendowy, obciążymy jego konto, a on nie będzie mógł z niego skorzystać, bo bilet nie będzie w tym momencie ważny.

A jak jest z biletami grupowymi lub konferencyjnymi?

Przez aplikację można kupić bilet grupowy, ale konferencyjnego już nie. W celu zakupu biletu konferencyjnego trzeba się skontaktować z biurem ZTM. Bilety konferencyjne kodowane są bezpośrednio na kartach. Warto pamiętać, że są to na ogół duże liczby biletów, a każda konferencja ma swoje identyfikatory, które wydaje uczestnikom wydarzenia. Jeżeli one współgrają z naszymi systemami, to kodujemy je na tych nośnikach.

Jak funkcjonuje bilet grupowy? Co trzeba zrobić podczas kontroli w pojeździe komunikacji?

Bilet grupowy kupuje jedna osoba z grupy. Kiedy podchodzi kontroler, osoba, która zakupiła taki bilet  wskazuje inne osoby, które z nią podróżują. Na tym bilecie może  jeździć do 10 osób posiadających prawo do ulgowych przejazdów, np. licealistów, emerytów. W pojazdach komunikacji miejskiej członkowie grupy zazwyczaj są blisko siebie.

Jak szybko operatorzy sprzedający bilety przez komórkę reagują na zmiany w taryfie?

Operatorzy dostają od nas informację z odpowiednim wyprzedzeniem, żeby mogli dostosować swoje aplikacje do wchodzących zmian.. U nich nowa oferta musi być dostępna w tym samym momencie, w którym wchodzi w życie. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku automatów stacjonarnych i mobilnych – tam też nie ma mowy o jakichkolwiek opóźnieniach. Za pośrednictwem Działu Kontrolingu Handlowego staramy się kontrolować czy operatorzy sprzedają aktualne bilety, dokonujemy kontrolnych zakupów – wszystko po to, żeby uniknąć sytuacji, w której pasażer kupi nieaktualne bilety.

Można również dokonać zakupu biletu za pośrednictwem portalu internetowego. Jak wygląda taka usługa?

W tym celu należy wejść na naszą stronę, stworzyć konto użytkownika, zalogować się do systemu i następnie dokonać zakupu. Koniecznie należy pamiętać, że w tym przypadku, inaczej niż przy zakupie przez aplikację, po zapłacie za bilet, kontraktu fizycznie nie ma jeszcze na karcie. Jest on wgrywany w specjalnych urządzeniach, które znajdują się np. przy stacjonarnych automatach biletowych i Punktach Obsługi Pasażerów ZTM. Można to zrobić również w większości automatów mobilnych. W przypadku tej usługi można nabywać tylko i wyłącznie bilety długookresowe imienne. Oczywiście, po wgrywaniu samego kontraktu należy jeszcze bilet aktywować, np. w kasowniku biletowym.

Obserwuj nas w Google News
Obserwuj
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: Kontakt@warszawawpigulce.pl