Część Polaków pod specjalnym nadzorem. UE wprowadza nowe przepisy
Unia Europejska znowu bierze się za kierowców. Tym razem część z nich trafi pod specjalny nadzór. Jest też i dobra wiadomość.
Unia Europejska postanowiła umożliwić młodszym osobom na podejście do egzaminu na prawo jazdy. Teraz prawo jazdy będą mogły mieć osoby już od 17 roku życia. Dotyczy to nie tylko uprawnień na samochody osobowe, ale również na ciężarowe. To jednak nie wszystko. Kierowcy, którzy uzyskają uprawnienia w młodym wieku będą mieli nałożonych szereg ograniczeń.
Po pierwsze, nie będą mogli wsiąść za kółko bez nadzoru innej osoby dorosłej. Mało tego, musi to być osoba, która ma już prawo jazdy. Po drugie, limit alkoholu będzie wynosił okrągłe zero. To o tyle ważne, że w Polsce limit ten wynosi 0,2 promila, a w innych krajach nawet nieco więcej. Teraz, w całej wspólnocie limit ten będzie wynosił zero dla młodych kierowców. To ograniczenie będzie obowiązywało przez dwa lata, a więc do osiągnięcia 19 roku życia. Po trzecie wreszcie, młodzi kierowcy mogą zapomnieć o jeździe w nocy. Jazda pomiędzy północą, a 6.00 rano będzie całkowicie zakazana.
Rozszerzenie uprawnień kategorii B dla kamperów
Obecnie kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą prowadzić pojazdy o wadze do 3,5 tony oraz ciągnąć przyczepy o wadze do 750 kilogramów. Nowe przepisy mają rozszerzyć te uprawnienia o możliwość prowadzenia kamperów. To dobra wiadomość dla miłośników podróży i turystyki, którzy będą mogli swobodniej poruszać się po Europie swoimi pojazdami kempingowymi.
To nie wszystko. Unii najwyraźniej spodobała się idea zawarta w aplikacji mObywatel. Polska już teraz umożliwia korzystanie z wirtualnego prawa jazdy dzięki aplikacji. Unia Europejska planuje wprowadzenie podobnego rozwiązania dla wszystkich państw członkowskich. Cyfrowe prawo jazdy ma zawierać te same informacje co jego fizyczny odpowiednik, a także dodatkowe dane umożliwiające weryfikację dokumentu.
Celem tych zmian jest ujednolicenie cyfrowego prawa jazdy dla wszystkich kierowców w UE. Dodatkowo, na fizycznych dokumentach może pojawić się kod QR, który pozwoli policji z innych krajów na dostęp do danych z rejestrów. Może to przełożyć się na sprawniejsze karanie kierowców łamiących przepisy oraz potencjalne wprowadzenie jednolitego systemu punktów karnych w całej Unii.
Kwestia okresowych kontroli zdrowia kierowców
W lutym Parlament Europejski zagłosował przeciwko obowiązkowym badaniom lekarskim i skróceniu ważności prawa jazdy dla starszych kierowców. To koniec wielomiesięcznej batalii i dyskusji na temat ograniczeniu praw osób starszych. Ostatecznie zdecydowano, że to państwa członkowskie same będą decydować o ewentualnym wprowadzeniu regularnych kontroli zdrowotnych, np. badań słuchu i wzroku, dla posiadaczy prawa jazdy. Takie badania już teraz wprowadziły m.in. Niemcy. W Polsce osoby posiadające prawo jazdy na razie nie muszą martwić się ani dodatkowymi badaniami zdrowotnymi ani powtórnym egzaminem na prawo jazdy.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.