Czy pracodawca może sam wprowadzić nakaz zakrywania nosa i ust w biurze?

Wielu pracowników zastanawia się czy pracodawca może nakazać im nosić maseczki w miejscu pracy. Czy zgodny z prawem jest taki nakaz? Wszystko zależy od tego, gdzie pracujemy i z kim mamy na co dzień kontakt. 

Fot. Pixabay

Według rozporządzenia z 9 października 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii jest obowiązkowe. Są jednak wyjątki. Z takiego nakazu zwolniona jest osoba, która ze względu na formę zatrudnienia, wykonuje czynności zawodowe. Nakaz dotyczy jednak osób, które w ramach swojej pracy mają bezpośredni kontakt z klientem.

Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zapewnienia jednorazowych rękawiczek i środków do dezynfekcji rąk oraz zorganizować stanowiska pracy tak, aby każdy pracownik był na odległość minimum 1,5 metrów od innego pracownika. Nie ma jednak obowiązku zapewnienia maseczek ochronnych osobom zatrudnionym w firmie.

Często jednak pracodawca wprowadza wymóg zakrywania ust i nosa i zapewnia maseczki lub przyłbicę, powołując się na regulacje bhp. Jednak gdy pracownik odmawia noszenia maseczki pokazując zaświadczenie lekarskie, jego szef może albo zadowolić się dokumentem albo nałożyć karę porządkową za odmowę stosowania ochrony nosa i ust. Może nawet zwolnić taką osobę. Jednak w sądzie musi liczyć się z ryzykiem przegranej, bo przepisy nie zobowiązują wszystkich pracowników do posiadania maseczek na twarzy.
Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]

Copyright © 2023 Niezależny portal warszawawpigulce.pl  ∗  Wydawca i właściciel: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa
Kontakt z redakcją: [email protected]