Duże, polskie banki ostrzegają klientów. Można stracić oszczędności życia
Duże, polskie banki ostrzegają klientów przed zakupami na Black Friday. Choć jest okazja do oszczędności, można też stracić oszczędności całego życia. Wszystko przez nieuwagę i uwierzenie w nieistniejące promocje.
Santander Bank Polska zaleca swoim klientom dokładną weryfikację wiarygodności sklepów internetowych przed dokonaniem zakupów. W szczególności, bank zwraca uwagę na konieczność czytania opinii oraz sprawdzania form płatności oferowanych przez sklepy. Podkreślono ryzyko natrafienia na fałszywe oferty i spreparowane formularze płatności, które mogą prowadzić do wyłudzenia danych logowania do kont bankowych i kart płatniczych, otwierając tym samym drogę cyberprzestępcom do kradzieży pieniędzy z kont.
Alior Bank z kolei udzielił bardziej szczegółowych wskazówek, radząc klientom unikanie kuszących, ale podejrzanych okazji. Bank sugeruje, aby przed dokonaniem zakupu dokładnie zweryfikować dane sprzedającego, sprawdzić datę założenia sklepu oraz szukać opinii innych klientów na wiarygodnych stronach internetowych. W trakcie zakupu, Alior Bank zachęca do wybierania sklepów oferujących opcje osobistego odbioru zamówienia, płatności przy dostawie, czy odroczenia płatności do momentu potwierdzenia otrzymania zamówienia. Bank ostrzega również przed sklepami oferującymi tylko jedną formę płatności oraz zwraca uwagę, że obecność symbolu kłódki i „https” w adresie strony nie gwarantuje bezpieczeństwa transakcji. Podczas procesu płatności, Alior Bank radzi ostrożność: unikać instalacji dodatkowego oprogramowania, nie używać linków do płatności otrzymanych w wiadomościach SMS czy e-mail, a także dokładnie sprawdzać wiadomości SMS lub komunikaty PUSH podczas zatwierdzania transakcji. Bank zaleca również weryfikację, czy strona płatności należy do odpowiedniej domeny oraz czy kwota i numer konta zgadzają się z zamówieniem.
W poprzednich latach podobne apele kierowały inne instytucje finansowe, w tym BNP Paribas Bank, mBank oraz operator kart Visa. W związku z tym, można spodziewać się kolejnych komunikatów w tym roku, mających na celu edukację klientów i zabezpieczenie ich przed rosnącymi zagrożeniami cybernetycznymi.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.