Jest nowy król najtańszych sklepów. Już nie Lidl i nie Auchan
Według najnowszych danych zebranych przez ASM Sales Force Agency, ceny produktów codziennego użytku w sklepach w Polsce we wrześniu 2023 r. nie zmieniły się znacząco w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Średnia cena za koszyk zakupowy zawierający najpopularniejsze produkty wyniosła 285,05 zł, co oznacza minimalny wzrost o zaledwie 0,03 zł w stosunku do sierpnia.
Kto podnosił, a kto obniżał ceny?
Analiza ASM Sales Force Agency pokazała, że w pięciu sieciach handlowych doszło do niewielkiego wzrostu cen, podczas gdy w ośmiu innych sklepach ceny produktów spadły w porównaniu z poprzednim miesiącem. Najbardziej zauważalny spadek ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Biedronka – o 6,39 proc. Tymczasem największy wzrost cen miał miejsce w sieciach POLOmarket – o 4,73 proc.
Ranking najtańszych sklepów
Sieć Lidl straciła tytuł najtańszej sieci handlowej na rzecz Biedronki. Średnia cena koszyka zakupowego w Biedronce wyniosła 216,85 zł, co oznacza spadek o 11,85 zł (czyli o 5,07 proc.) w porównaniu z najtańszym koszykiem w sierpniu, który należał do Lidla. Różnice w cenach koszyka zakupowego między pierwszym a drugim i trzecim miejscem w rankingu wynosiły odpowiednio 4,93 zł (Lidl) i 9,51 zł (Auchan).
Najwyższa cena za koszyk zakupowy odnotowana została w sieci POLOmarket, gdzie za zestaw produktów trzeba było zapłacić 318,15 zł. Różnica w cenie między najtańszą (Biedronka) a najdroższą (POLOmarket) siecią wyniosła aż 101,30 zł.
Porównanie kategorii sieci
Kiedy przyjrzeliśmy się różnym kategoriom sieci handlowych, okazało się, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach, gdzie średni koszyk zakupowy kosztował 263,95 zł. Natomiast jeśli chodzi o kanały sprzedaży, najwyższe średnie ceny odnotowano w sprzedaży internetowej (e-grocery) – aż 355,07 zł. Niemniej jednak warto zauważyć, że zakupy online były o 0,84 zł tańsze niż w sierpniu. Najtańsze zakupy można było zrobić w tradycyjnych sklepach stacjonarnych, gdzie średnia cena koszyka wyniosła 285,05 zł.
W świetle tych danych, konsumenci powinni być świadomi, gdzie robić zakupy, aby uzyskać najlepszą wartość za swoje pieniądze.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.