Już od przyszłego roku te samochody będą „nielegalne” w Warszawie!
Od 2024 roku Warszawa pójdzie śladem Krakowa i Wrocławia i zakaże wjazdu do miasta określonym samochodom. To nie koniec, bo normy będą zaostrzane co 2 lata.

Fot. Warszawa w Pigułce
Zasady obejmą wszystkich, zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych:
- od 2024 – etap ten dotknie posiadaczy 2% samochodów. Są to auta z silniami benzynowymi, niespełniającymi normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i silnikami dieslowskimi, niespełniającymi normy Euro 4 (starszych niż 18 lat),
- od 2026 – obostrzania wyłączą z ruchu 9% pojazdów,
- od 2028 – 16% pojazdów,
- od 2030 – 23% pojazdów,
- od 2032 – 27% pojazdów.
Strefa czystego transportu obejmie 5 dzielnic, a więc ścisłe centrum Warszawy i przylegające do niej dzielnice, łącznie z druga stroną Wisły. Będzie to Śródmieście oraz okolice Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi.
Auta bardzo łatwo będzie rozpoznać, bo zgodnie z przepisami mają być oklejone specjalnymi naklejkami. Unia Metropolii Polskich chce, aby przepisy zostały znowelizowane tak, aby naklejki takie miały kod, który zostanie automatycznie sczytany przy wjeździe. Dzięki temu służby nie robiłyby wyrywkowych kontroli, a jedynie te, które są konieczne.
Są wyłączenia
Mają być wyjątki za które żadnego mandatu nie będzie. Z wymagań strefy czystego transportu mają być wyłączone pojazdy służb ratowniczych, zabytkowe i specjalne. Te ostatnie to np. pomoc drogowa czy służby oczyszczania miasta. Osoby mające starego diesla czy pojazd benzynowy będą mogły trzymać go jako auto jedynie na wszelki wypadek. Dopuszczone będzie poruszanie się nim w przypadku zdarzeń losowych, 4 razy do roku.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wieloletni dziennikarz IT i recenzent programów i gier komputerowych. Kocha Warszawę, książki i kino.