MEN bada zmiany w systemie oceniania uczniów. Opisy i „zal” zastąpią stopnie?
Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych rozpoczyna prace nad zmianami w systemie oceniania uczniów. Pierwsze propozycje ekspertów IBE mają zostać przedstawione na początku 2024 roku. Na początek będą to zapewne rekomendacje dla nauczycieli.
Szerokie konsultacje ze środowiskiem
Resort edukacji planuje przeprowadzić szereg konsultacji ze środowiskiem oświatowym, w tym konferencje wojewódzkie oraz badania ankietowe przez System Informacji Oświatowej. Jak podkreśla Kacper Lawera, dyrektor departamentu komunikacji MEN w rozmowie z Gazetą Wyborczą, ministerstwo chce uniknąć zarzutów o narzucanie rozwiązań, jakie pojawiły się przy wprowadzaniu ograniczeń zadań domowych. Nikt nie będzie więc nauczycielom nic narzucał.
Kluczowe pytania o system oceniania
Ministerstwo zamierza skonsultować z nauczycielami fundamentalne kwestie dotyczące systemu oceniania. Wśród najważniejszych pytań znajdują się te dotyczące formy ocen bieżących w trakcie semestru, zasadności stosowania ocen cyfrowych w klasach I-III szkoły podstawowej oraz potrzeby wystawiania ocen cyfrowych na półrocze w starszych klasach. Resort będzie pytał również o możliwość zastąpienia ocen systemem zaliczeniowym w niektórych przedmiotach w szkołach średnich.
Już teraz nauczyciele mają pewną swobodę w wyborze metod oceniania w trakcie roku szkolnego, choć na koniec roku zobowiązani są do wystawienia ocen w formie stopni. Oceny opisowe, stosowane standardowo w klasach I-III, mogą być wykorzystywane również w starszych klasach. Nowe propozycje IBE prawdopodobnie przyjmą formę rekomendacji dla nauczycieli, pozostawiając im elastyczność w dostosowaniu systemu oceniania do potrzeb uczniów.
Redaktor naczelny portalu. Absolwent Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.